söndag 23 september 2012

Mjukt set till Anna

I nio dagar har jag haft ont i halsen och känt mig allmänt olustig, precis som så många andra invånare i Svea rike så här års. Kroppen kan inte riktigt bestämma sig för om den ska bli bättre eller bryta ihop på riktigt, så jag går omkring i ett töcken och är varken frisk eller sjuk. Inte har jag haft några röstresurser heller, har låtit som en hes kråka i en vecka. Det är ju jättebra när man är lärare. Det allra bästa hade förmodligen varit att stanna hemma någon dag eller två för att kurera sig. Men nu är man född till pliktmänniska och lär väl så förbli.
Nåväl. Jag har i alla fall lyckats knåpa ihop ett set till Anna. En gosig halsduk med tillhörande mössa. Det kom sig nämligen så att en butik med en svart skotte i loggan sålde ut garner för tio kronor styck. Bra hobbygarner tänkte jag. Anna tänkte sig en halsduk. Och när jag ändå var igång så bidde det en mössa också. Blandade i några kulörta restgarner för att pigga upp den mörkvita färgen ^^.

Det kallas för sockgarn, men liknar mest pälsgarn. Oerhört mjukt och gosigt. 100 % polyester. Inte mitt favoritmaterial, men säkert praktiskt till sexåringar. Idag passade det inte sexåringen att stå modell, så bilderna är inte jättebra. Är inte på mitt bästa fotohumör heller, men en uppfattning kan man nog få av bilderna.

Under krassligheten har jag också läst ut boken "Det bästa av allt". En skön roman om livet i New York på 1950-talet. Nu har jag börjat på en spänningsroman som utspelar sig i mellanöstern på 2000-talet. Visst är det underbart med böcker! De kan ta oss precis vart vi vill och i vilken tid vi vill. Ibland tar jag mig också en kik i boken om tvåändsstickat som jag fått låna av vår snälla textillärare. Det vore kul att bemästra den tekniken, det blir så himla snyggt tycker jag. Det vore också himla kul att få lapptäcket färdigt. Det ligger på golvet i mitt hobbyrum med miljontals nålar i sig. Men så länga min hals är full av nålar lär även täcket vara fullt av dem. Så är det bara!

Sköt om er och krama varandra!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar