lördag 29 september 2012

Modevisning

Den här helgen är det Skördefest på Ön. Hela kobben är fullkomligt invaderad av människor som vill ta del av happenings, konst, hantverk, rotfrukter, mat och musik. Det är härligt att se hur ölänningarna och näringsidkare på ön tar tillfället i akt att spänna bågen lite till och förlänga säsongen. Ön lever upp en sista gång innan lampan släcks, om man säger så. Idag har vi åkt runt lite och jag har blivit väldigt inspirerad av andra hantverkare runt om på Ön, både amatörer och proffs, och fyllt på min idébank lite grand.

Ett ställe vi besökte idag var Skedemosse gård där man ordnade modevisning tillsammans med skogsföretaget Södra och Gudrun Sjödén. Kläderna som visades bestod av de nya materialen modal, micromodal, viscose och lyocell bl. a. som man idag tar fram med hjälp av björk som blir textilmassa. Det hela utspelade sig på "slinnra" i en ladugård där man hade byggt upp en catwalk. Modellerna, som var i blandade åldrar, var sminkade och stylade av ungdomar på Plusgymnasiets stylingprogram. Till och med maken tyckte att det var intressant och roligt och jag kan inte låta bli att dela med mig av lite bilder från visningen. De är tagna med min mobil, så inte bästa bildkvalitet, men ger i alla fall en känsla av hur det var.

Catwalken
Konferencier Elna-Britt af Wåhlberg
Det var verkligen en trevlig och mysig modevisning. Jag kände mig glad och nöjd när vi gick tillbaka till bilen för vidare färd söderut på ön. Jag vet inte vad det vad som gjorde just den här modevisningen så fantastisk. Förmodligen var det helheten; de salta pinnarna, cidern, modellerna, kläderna, inramningen, miljön och enkelheten. Inte minst de charmiga skogshuggarna. Men framför allt kände jag mig så nöjd med att veta att textilindustrin börjar se sig om efter andra samarbetspartners för att hitta miljövänligare metoder att få fram syntetmaterial och att skogsbolagen ser att skogen har andra användningsområden. Att det faktiskt växer byxor i skogen.

Ha en fortsatt trevlig helg!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar