lördag 8 september 2012

Struktur och rutiner

Jag är en person som uppskattar rutiner och när det finns en struktur som fungerar. Jag tycker till exempel om att veta vad som förväntas av mig på jobbet och vill vara förberedd. Mår egentligen ganska dåligt när jag oförberedd får hoppa in för en kollega och ta lektioner som inte är mina ämnen. Jag gillar också att veta vad som händer en eller två veckor i förväg och skriver upp veckoplaneringen på familjens whiteboard-tavla i köket. Om jag ska lägga in nya, eller nygamla, moment i min vardag behöver jag nöta in dem ett tag till de blir självgående liksom. Kalla det vilket syndrom ni vill, men sån är jag.
Just nu håller jag på att lägga in tränings- och motionsmoment i min vardag och då måste jag fokusera lite på det. Jag vet, detta är ingen träningsblogg (och kommer aldrig att bli heller), men det kan förklara varför det har blivit dåligt med blogginlägg på sista tiden.

Morgonens stavgång
När det kommer till pyssel och handarbete är jag långt ifrån strukturerad. Det är det som är så härligt! Motsatserna i livet som vi behöver så väl. Den där fullständiga avkopplingen från jobbet och tråkiga vardagsrutiner. Stunden avgör vad jag vill göra. Just nu älskar jag att sticka på min kofta när Lillskruttan har lagt sig. Då lägger jag undan skolpärmar (för det mesta, hm..) och beundrar färgen och kvaliteten på mitt lingarn och ser hur den växer fram. Te och stickning efter ett svettigt gympapass är inte fel har jag upptäckt.






Det har blivit lite pyssel med Anna också... hon tröttnar aldrig på smälta Hama-pärlor. Inte jag heller för den delen ^^. Det tillverkas armband på löpande band. Fiona börjar få det tungt nu...





Igår fick jag hem fyllnadsvadd till mitt lapp-täcke, så det blir det som jag känner för att göra idag. Idag är jag nämligen ledig och tänker släppa struktur och rutin några timmar och bara ägna mig åt mitt täcke tills de andra kommer hem igen.

Kram Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar