fredag 2 november 2012

Krympplast-cartoons

Eftersom arbetsbördan ännu inte lättat och tröttheten sitter i lika ihärdigt som Jarl Alfredius i nyhetsstudion, så är det snabba pyssel som gäller för att överleva. Och det här med krympplast är ju väldans roligt, tycker både dottern och jag, så krympplast fick det bli häromdagen.
Jag kände för att göra något seriöst den här gången, örhängen eller något. Jag är inte så där jättebra att rita på fri hand, så det fick bli kalkering av något slag. Kalle Anka är en favorit. Han har hängt med sedan jag var liten och han är så där härligt naiv och impulsiv som ingen vågar vara. Ändå lyckas han fostra tre för evigt unga knattar som aldrig flyttar hemifrån.

Jag tog fram en gammal serietidning och kalkerade av Kalle Ankas huvud i genomskinlig krympplast och klippte ut. Ska man göra örhängen eller berlocker får man inte glömma att göra hål innan man sätter in dem i ugnen. Hålen krymper också en tredjedel. Och efteråt är plasten stenhård.


Jag ritade även av bladen på Stig Lindbergs "Berså" och lite andra grejer. Anna gick loss fullständigt med plasten ^^.
Efter vistelsen i ugnen lackade jag dem med oceanlack och monterade o-ringar och hängen, och då blev de så här:

Stig Lindberg-löven fick "stick-genom-örat-pluttar" och blev så här:
Kanske inte värsta gå-bort-öronhängena, men ändå... Krympplasten har många användningsområden och pysselvärlden verkar ha fått upp ögonen igen för detta nittiotals-pyssel.

Nä, dags att återgå till mina omdömen. Det är i alla fall liiite roligare med Kalle Anka i örsnibben.

Kvack på er! Petronella



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar