lördag 29 december 2012

Tillbakablickar

Snart är året slut och då är det ju brukligt att man blickar bakåt och framåt lite grand. Vi börjar med bakåt...

Januari var månaden då jag nystade ullgarn, virkade mig en mohairsjal och en liten gul dvärgtax

Februari och mars gick i återvinningens och återanvändningens tecken. Det  virkades korgar och väskor av gamla t-shirts och gamla konservburkar fick nytt liv.
April var månaden då vår lediga tid gick åt till att få dotterns rum färdigt med allt vad det innebär, virka kuddar, välja tapeter och måla.
Alla blev väldigt nöjda med resultatet.
I maj flyttade Oswald in i mitt virkade datorfodral och jag virkade klart min t-shirtmatta.
Juni var en månad då det tillverkades smycken och saft av fläder. Ett och annat teaterrep hann jag med också.
Juli var en aktiv månad. Jag hade föreställningar på Himmelsberga och tillverkade himmelskt god saft av jordgubbar. Vi gav oss på ytterligare ett rum i huset, två rum blev ett, och det målades och donades. Underbart vackra härvor av lingarn blev juli månads garninköp. I skogen mognade blåbären.

I augusti varierade projekten. Det var alltifrån renovering av stol till virkade glasunderlägg. I vattnet på landet fångades det kräftor och lingonen började mogna.
September var månaden med stort S. Skördefest med modevisning, Stavgång, Skogspromenader och Svamp och nålbundna Sockor.
Sen kom oktober och november och det började bli tunt med inlägg. Mitt arbete höll på att äta upp mig. Tur att det fanns små stunder av handarbete i alla fall...
Så blev det då december till slut och advents- och julpysslandet satte igång. Snön vräkte ner och det blev en vit jul. Själv snöade jag in på virkade julgransprydnader.



Men det bästa av allt var nog min nya symaskin. Den har redan skänkt mig så mycket glädje och nöje och ikväll har jag ritat ut mönsterdelar till en klänning. Jag har nämligen tröttnat på att (nästan) aldrig hitta några snygga kläder i affärerna. Bilder kommer...

Annars verkar året sluta som det började, nämligen med en förkylning. Ikväll slog den till. Jag har klarat mig länge, men skoningslöst tog den fäste i min näsa under eftermiddagen. Och i mina luftrör. Och dottern som fyller år på nyårsafton... Ja, ja, det ska gå som maken brukar säga.

Och nu framåtblick...
Jag hoppas att 2013 innebär att maken och yngste sonen hittar var sitt jobb. Jag hoppas också att hela min stora familj får behålla hälsan och vara lyckliga. Äldste sonen slutar sin högskoleutbildning till sommaren och jag önskar honom en framtid i 3D-branschen. Själv skulle jag önska ett jobb lite närmre hemmet och ser fram emot många trevliga handarbetsstunder och kreativa återvinningsprojekt vid min symaskin. Kanske kommer jag också att få fira min 40-årsdag någon annanstans?

Den som lever får se!

Gott nytt år och god fortsättning på julen!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar