söndag 2 december 2012

Virkade julgransprydnader

Gott nytt år på er! Det nya kyrkoåret har börjat och i kyrkor och kapell klingar Hosianna i orgelpipor och människohalsar. Jag älskar verkligen adventstiden. Mer än jul nästan. Det ligger så mycket förväntan och spänning i luften och mysfaktorn är hög. När man tänder adventsljusstakar och stjärnor första gången så blir det liksom varmt i hjärtat. För att inte tala om lussebak och pepparkakor och glögg. Underbara dofter som framkallar så mycket minnen.
Intressant det där med doftminne förresten. I vilken hjärncell lagras alla dofter? Eller finns det usb-luktminnen i näshåren? Hur som helst, jag kan när som helst plocka fram minnet av hur granen doftade när pappa tog in den dan före julafton. På eftermiddagen fick vi hjälpa till att klä den medan mamma stökade i köket. Det var noga med granen. Pyntet skulle hängas jämnt fördelat och viss pynt som var av glas fick bara pappa hänga upp. Sen när det var klart ropade vi på mamma som beundrande och pliktskyldigt utbrast "Åh, vad fin!" innan hon rusade in i köket igen.
Jag har ärvt det där. Inte att rusa in och ut i köket och utbrista "Åh, vad fint!", nej att pyntet i granen ska vara jämnt fördelat. Och helst med ett visst tema också. Vår gran har haft många utseenden. I år går julen i rött och vitt och lite lila och rosa och silver. Så även granen så småningom. Så nu har jag börjat virka julgransprydnader. En krans och en kula om dan. I snitt.
Här är några av kulorna. Jätteenkla att göra och går att variera i det oändliga. Så här gör man:

Julgranskula
Virka 6 fm i en magisk ring eller lägg upp sex lm och fäst ihop med en smygmaska. Jag virkar i spiral, men du gör det du tycker är enklast förstås. Använd ett garn du tycker om och en lämplig virknål.
Varv 1: 2 fm i varje m (12)
varv 2: [1 fm, 2 fm i nästa m] x6 (18)
varv 3: [2 fm, 2 fm i nästa m] x6 (24)
varv 4: [3 fm, 2 fm i nästa m] x6 (30)
varv 5: [4 fm, 2 fm i nästa m] x6 (36)
varv 6-9: 36 fm (36)
varv 10: [4 fm, 2fm tills] x6 (30)
varv 11: 30 fm (30)
varv 12: [3 fm, 2 fm tills] x6 (24)
varv 13: [2 fm, 2 fm tills] x6 (18)
varv 14: [1 fm, 2 fm tills] x6 (12)
Fyll kulan med vadd.
varv 15: [2 fm tills] x8 (4)
Nu virkar du 25 lm (som blir hängare).
Ta av garnet och sy fast den lösa hängar-änden i toppen av kulan och fäst garnet.
Vill du virka in pärlor så tänk på att trä på pärlorna innan du börjar virka. Låt fantasin få bestämma vilka färger eller mönster du vill ha på dina kulor om du inte vill ha enfärgade.

Så var det det här med kransar. Kungen och Majkis hade ett inlägg om virkade polkagrisar som hon skulle ha i sin gran. Jag var givetvis tvungen att testa.

Jättefina, men jag tänkte till och började klura på hur man kunde använda tekniken till kransar istället och gjorde om mönstret lite grand. Polkagrisar i all ära, men jag gillar runda former.
Och så här gör man:

Virkade kransar
 Lägg upp 51 lm med vitt garn. Vänd och virka tre fm i varje lm hela kedjan ut. Nu har du virkat en lång spiral, eller fnula som jag kallar den. Gör en likadan i rött garn (om du inte vill ha andra färger förstås ^^.) Avsluta en av fnulorna med att virka 25 lm när du gjort sista trippel-maskan. Nu har du två bångstyriga fnulor. Ta en piprensare, jag använder vanliga vita från tobaksaffären, och börja tvinna fnulorna runt och omlott.
När du kommit till änden böjer du piprensaren och fäster ihop ändarna genom att sno dem lite om varandra. Beroende på garn och virknålsstorlek kanske du måste knipsa av en bit av piprensaren. Jag har använt bomullsgarn och virknål 2,75-3 mm och 15 cm piprensare. Fäst ihop ändarna på fnulorna och sy fast lm-kedjans ände i kransen. Ta-daa! En jättefin polkakrans att hänga i granen eller var man nu vill hänga den.

Utan hängare blir det en jättefin ljusmanschett eller servettring. Ju fler lm, desto större krans. Än en gång, bara fantasin sätter gränser.

Ha nu en välsignad advent och njut av julens förberedelser!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar