torsdag 3 januari 2013

Torgvantar och tankar om det nya året






Ett nytt år fullt av nya möjligheter. Det känns bra. Jag tror att 2013 blir ett bra år. Det känns i hjärteroten. Inte för att 2012 på något sätt var dåligt, men jag tror på det nya året. Jag tror på människans inneboende kraft att förändra saker och ting. Jag har under det föregående året sviktat lite i den tron och lite i tron på mig själv, men nu är den på väg tillbaka igen. Det känns härligt! Alla härliga möten med kända och okända människor som har skett under jullovet har gett mig ny styrka och ny inspiration.

Årets första färdigställda UFO:n blev äldste sonens torgvantar. (UFO = Unfinished objects) Jag har aldrig förut stickat torgvantar, men det var riktigt kul. Även om mänskligheten har skådat vackrare och mer välstickade torgvantar så är jag riktigt nöjd. Och de är stickade med kärlek vill jag lova!


Ännu ett projekt där jag blev av med lite restgarner, och det är ju alltid bra. Det blå är ett ullgarn som jag köpt på någon second hand någonstans och det gröna har sedan länge varit utan gördel. Jag använde strumpstickor 2,5-3 och det gick faktiskt snabbare än jag trodde. Jag gjorde tre vantar, en prototyp som han fick prova när han kom hem, och utifrån ändringarna dessa två. Jag kan tänka mig att göra ett par till mig själv också. Men först ska jag göra någonting annat till mig själv. På mellandagsrean köpte jag tio meter tyg på Jysk som nog förmodligen är till gardiner och kuddar och sådant för 150 kronor. Ett riktigt fynd om jag får säga det själv. Ett av tygerna håller på att bli en klänning. Nu när jag har ny symaskin och allt!

På nyårsafton fyllde lill-skruttan sex år. Hon önskade sig en vit tårta med katter på. Ja, det var ju bara att ge sig in i konditorsvängen och försöka tillverka ett par katter i marsipan. ^^.


Imorgon ska vi ha barnkalas och då har hon beställt Bolibompa-Ylvas miniprinsesstårtor. Det ska vi nog klara av det också ^^.

Tycker du att detta blogg-inlägg andas framtidstro? Jo, så är det nog. Låt oss hoppas att det hänger i sig!

Petronella


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar