lördag 19 januari 2013

Virkade pulsvärmare

Har virkat ett par superenkla pulsvärmare, som dessutom är ganska snygga också. Om jag får säga det själv ^^.

Kan bara inte bestämma mig för om de är snyggast med eller utan rosetter. Vad tycker ni?

Jag har virkat dem i ett ganska tunt garn som heter Rustik, 80% ull och 20% polyamid, med virknål 3,25. Garnet är melerat så de blev inte likadana, men det tycker jag inte gör så mycket. Och mönstret är verkligen superenkelt. Det kommer här.


Pulsvärmare

Lägg upp 65 lm, sätt ihop till en ring med en sm.

Varv 1: Virka *1 fm, hoppa över 2 m, virka 1 hst*. Upprepa *-* varvet ut. Detta görs för att kanten inte ska strama. Nu har du 28 m.
Varv 2-6: Virka 3 lm, 1 st i varje m, i sista maskan virkar du 2 st, 1 sm i tredje lm på första stolpen.
Varv 7-12. 3 lm, 1 stolpe i varje maska. Avsl med sm.
Varv 13: Virkas som varv 2-6
Varv 14: Virkas som varv 7-12
Varv 15: Virkas som varv 2-6
Varv 16: Virkas som varv 7-12
Varv 17-18: Virkas som varv 2-6

Uddkant:
Virka *1 sm, hoppa över 2 m, i nästa m virkas 5 stolpar*. Upprepa *-* varvet ut och avsluta med 1 sm i första sm.

Det tog mig ungefär 2,5 timme att göra båda två. Perfekt TV-virkning. Inget krångligt mönster och snabbt resultat. De här är perfekta gå-bort-presenter till en värdinna istället för blommor. Eller en värd för den delen. Men då kanske man ska byta uddkanten mot bakvända fm? Eller är jag fördomsfull nu?
Virkar du med större nål eller grövre garn kanske du får ta färre maskor. En rapport i första varvet är 4 maskor. Virkar du till en man kan du behöva lägga till en eller två rapporter.

Lycka till!

Och som vanligt är mönstret mitt eget (även om det inte är särskilt originellt), så det är bara till för eget bruk och får inte säljas eller dupliceras utan mitt godtycke. Virka och ge bort, då blir jag bara glad, men sälj inte utan att uppge var mönstret kommer ifrån.

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar