måndag 18 februari 2013

Diamond Hat

Jaha, så har det hänt igen. Erica, som skriver på bloggen Kungen och Majkis, har gett mig ett nytt beroende. Jag funderar starkt på att sluta läsa hennes blogg. Nu har jag inte bara virkade spindlar i huvudet, nu har jag också virkade diamanter på huvudet.
Min diamantmössa är alltså klar. Otroligt rolig virkning samtidigt som det var en utmaning. Mönstret är på engelska och det brukar inte vara några problem, men det var ett moment som jag fick grunna både en och två gånger på innan jag hittade en tutorial på Youtube. På orginalmönstret, som du hittar här, finns triple clusters. Det är de som bildar själva romberna som ligger utanpå bottenlagret, liksom. De dyker upp på varv 9.
En kvinna vid namn Tanya Naser har lagt upp mönstret med hjälpbilder till. Som vanligt blir allt lätt när man kan det, det ser svårare ut än vad det är. Men ack så snyggt det blir. Nu vill jag nästan ha vinter året om så jag kan ha min diamantmössa på mig. Vill du också ha en? Klart du vill! Kolla in videotutorialen här då hur man gör en triple cluster så är saken biff sedan. Är du osäker på de amerikanska termerna? Då kommer en liten parlör till mönstret här:

Back post double crochet - reliefstolpe med omtag från avigsidan
chain - luftmaska
double crochet - stolpe
front post double crochet - reliefstolpe med omtag från rätsidan
triple cluster - jag vet inte vad det heter, men det är två dubbelstolpar med gemensamt genomdrag (som när man gör en popcorn-maska/musch) efter omtag i föregående varvs förra och kommande fpdc.

Jag virkade med ett acrylgarn från Tiger och virknål nummer 5. Det gick åt ca 85 gram, inkl garnboll (den är inte med på mönstret). Jag virkade tre varv resår efter diamanterna och avslutade med en kant av bakvända fasta maskor för att få ett snyggt avslut. Inte heller det var med på mönstret.


Inget nybörjarmönster kanske, men inte oöverstigligt svårt.
TIPS! Håll koll på maskorna så att du hela tiden har de 72 maskor som mönstret beskriver när du är färdig med ökningarna. Mönstret är så genialt så försök inte trixa med minskat antal maskor för att göra en mindre mössa om du inte är en jättevan virkare, utan minska på nålstorlek och garntjocklek i så fall och gör den så lång du behöver. Jag mätte på mitt huvud efter varje "clustervarv" så den skulle bli lagom.
Se till att ha garn i beredskap till en mössa till för du vill garanterat göra om den.

Den klurige har nu redan listat ut att jag börjat på en ny. Anna beställde en på stört. I silver och rosa. Såklart. Tur att man har ett litet garnlager ^^.

Petronella

P.S Om du brukar läsa tidningen 101 idéer så var det en liten artikel om just Kungen och Majkis i senaste numret. Och precis som många andra tänker jag fortsätta läsa hennes blogg. Jag skojade bara lite förut. D.S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar