lördag 2 februari 2013

En vinterdag på landet

Den här helgen är vi på landet och bara myser. Jag har inte tagit med mig något som har med jobbet att göra, förutom huvudet då som allt som oftast har jobbfrekvensen på. Fast det brukar gå över efter några timmar i skogen. Handarbete har jag dock med mig. Det går ju inte vara utan ^^. Förra inlägget handlade om mina våndor med packningen. Jag kan säga att det blev tre handarbeten. Fast jag har bara virkat. Är helt fast i min spindelvirkning. Kungen och Majkis varnade för att det var beroendeframkallande att virka spindelsjalar, och jag kan bara hålla med. Trots att jag bestämt mig för att inte köpa några nya garner smög jag in på knittingroom.se häromdagen och beställde lite Tilda-garn. Det var ju 10% rabatt!!!

Jag vet, bilden är helt felvänd. Är inte människa till att få den rätt. Efter Melodikryss och virkning spände vi på oss skidorna. Det finns lite snö kvar på skogsvägarna. Mina gamla finska trotjänare från åttiotalet fick bekänna färg igen.
Det var härligt att få staka sig fram lite grand och lösa upp lite "virkknutar" i axelpartiet. Sen blev det korvgrillning vid Hönsastenen. Inget slår en korv med bröd ute i det fria.

På tork i äppelträdet hängde mina fina ölandsvantar som Elin Johansson i Gårdby har stickat.

Eftersom solen sken och det var alldeles vindstilla gav vi oss ner till sjön för att pimpla. Där var det otroligt vackert. Och isen var otroligt tjock, ca 20 cm. Maken fick verkligen spänna musklerna när han skulle borra sig genom isen.

Under det millimetertjocka snötäcket var isen blank och helt slät. Vi ångrade att vi inte hade tagit med oss skridskorna. Anna gick på upptäcktsfärd och hittade ett flak is vid strandkanten.
- Mamma, titta! Naturen har gjort en tavla!
Ja, och jag pimplade på. Men inte fick jag nån fisk, inte. Men det gjorde ingenting.

När solen började sänka sig över trädtopparna åkte vi hem igen. Till brasan och värmen. Trötta och glada. Innan vi började med maten tog vi ett parti Sequence. Jag tror att jag vann...

Sen blev det blåbärspaj till Melodifestivalen. Jag tycker att mellannumret var bäst... och Cookies n´ beans... så är det med det.

Nu blir det lite spindelvirkning innan jag lägger mig. Bästa lördagen på länge...

Petronella





1 kommentar:

  1. Vilka superfina vantar! Och vackra bilder på isen och sjön.

    KRam Linda

    Ps. Om du har lust att vara med i en tävling, kan man vinna en valfri produkt från c/o Gerd inne hos mig.

    SvaraRadera