fredag 22 februari 2013

Fodral

Nu har jag sex stycken Clover virknålar. Det vore ju ganska bra om jag hade dem lite organiserat så att jag alltid visste var de befann sig i mitt kreativa kaos. Ibland har jag fler projekt på gång med samma storlek på nålen. Jag har sett att det finns fodral att köpa till just bredare virknålar, likväl som till vanliga runda. Nåväl, vem behöver köpa när man kan göra själv? Det tog en hel kväll, men det var det värt. Så lätt var det inte heller, men har man bestämt att man ska ha snedslå så har man!

Fodralet består av två lika stora delar, en baksida och en insida, mellanlägg och en mindre del som syddes fast på insidan innan den syddes ihop med de andra delarna. Sen sydde jag fast en snedslå runtom. Det blev väldigt snyggt på insidan, inte riktigt så snyggt på utsidan. Men oftast ligger ju fodralet utvikt. En ögla syddes fast i ena kanten och så en rejäl knapp på utsidan så fodralet kan knäppas ihop. En liten dekorsöm pryder kanten på fickorna, som för övrigt är tre bitar som blev över när jag sydde lapptäcket.
En miss jag gjorde var att inte sy ett litet lock på insidan att vika över nålarna. Håller man det upp och ner ramlar de smalaste nålarna ut. Men jag funderar på att brodera en liten pil på så jag vet vilket som är upp och ner. Annars är jag himlans så nöjd.
Fodralet fick följa med till landet där vi befinner oss i skrivande stund. Dagen har bestått av skidåkning och lässtunder framför brasan. Och så lite virkning förstås och god mat.
Jag kan förstå de som  åker iväg på ett par veckors semester under vintern för att få sig lite sol. Det skulle jag nog också göra om jag hade möjlighet. Men aldrig att jag skulle byta bort den svenska vintern när den är som bäst.
I rävens spår för framtids segrar...
Här har räven raskat över isen...

Nu blir det nålbindning framför TV:n. Bara att vika upp fodralet och ta fram nålen!

Petronella



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar