torsdag 21 februari 2013

Mössa nummer 2

Jodå, det har blivit en diamantmössa till. En med silverstänk och rosa boll till Anna.

Så här glad blev hon över den. Den är virkad i Plus med silverstänk från Almedahls och virknål 5 mm. Kantbården och bollen är något restgarn som för länge sedan tappat gördeln. Annas mössa är virkad efter precis samma mönster som min, men eftersom Plusgarnet var lite tunnare blev mössan automatiskt lite mindre. Det gick åt ca 50 gram, ca 125 m, exklusive boll och kant.

Det är sportlov den här veckan för vår del. Måndagen var en baddag, tisdagen en farmordag och onsdagen en kulturdag med bland annat biblioteksbesök. Då fick självklart mössan följa med.
Det är en förmån att få följa barn i deras läsutveckling. Just nu är vi inne i en period då det både lånas bilderböcker, börja läsa böcker och böcker för högläsning. Det är kul att se hur hon kan fastna i en bok och världen runt omkring försvinner. Nackdelen är att man inte längre kan skriva hemliga lappar ^^. Snart har hon väl knäckt engelska-koden också...

Idag har jag varit över i den stora staden på andra sidan sundet och lämnat äldste sonen vid tåget, inhandlat sytråd och fönstershoppat. När jag kom hem hade det kommit ett efterlängtat brev i brevlådan. Flera Clovers som jag beställt från loveknitting.se
Nu har jag de storlekar jag använder mest; 2.5, 2.75, 3.25, 3.5, 4 och 5 mm. Dessa är de enda jag inte får ont i tummen av och kan faktiskt virka flera timmar i sträck. Underbart!

Något annat som gladde mig när jag kom hem var ett rosa paket från Anna.

"Til vädens besta mamma från Anna" Inuti var ett pärlat armband. Sen fick jag snällt ställa upp på hennes lekar eftersom "jag hade fått en sån fin present". Ja, en del vet hur man får mamma dit man vill...

Torsdagen blir nog en pulkadag...

Snökramar från Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar