lördag 9 februari 2013

Spindelsjal

I förra inlägget nämnde jag att min spindelsjal är färdig och utlovade ett längre inlägg om den. Nu har jag dessutom tagit lite bättre bilder i dagsljus. Det är så svårt att få till bra bilder den här årstiden när man jobbar hela dagarna och kommer hem när det är mörkt. Jag gillar verkligen vintern, men jag tycker det är jobbigt med mörkret. Men, som sagt, nu har jag fångat sjalen i dagsljus.

Den var otroligt rolig att virka och jag trivs väldigt bra i den. Jag har skaffat garn så jag kan göra den i två färger till. Det var verkligen så som Kungen och Majkis sa. Det är beroendeframkallande virkning. Jag var tveksam till det där med spindlar, men när Kungen och Majkis hade gjort sin tredje sjal kände jag att det var dags att testa.
Systemet är enkelt. Du börjar med en spindel och ökar en på spindel för varje "rapportvarv" tills du har så stor sjal du vill ha. Jag slutade när jag hade sex spindlar på rad. Mönstret hittar du här. Jag virkade i Schackenmayrs Cotton Eco och det gick åt tre nystan med virknål 3,25. Om man använder Tilda har jag förstått att det går åt fyra nystan.
Vill du ha hjälp med att komma igång har Kungen och Majkis en första hjälpen för spindelvirkning. Med hjälp av den kan du inte misslyckas.

Sjalen är inte bara skön, tillsammans med ett pärlhalsband är den ett fint stilleben i köket.

Virka en du också!

Idag har vi samlat familjen kring kroppkaksfatet. Det glädjer alltid en hönsmamma att få göda ungarna lite grand. Nu blir det melodifestival och virkning. Håller på med ett par matchande pulsvärmare/torgvantar till sjalen.

Kram!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar