lördag 2 mars 2013

Virkade handdukar av restgarner

Jag håller fortfarande på och gör mig av med lite restgarner. Och det är faktiskt riktigt kul att försöka komma på användningsområden och färgkombinationer. I senaste numret av 101 idéer (tror jag det var) var det en artikel om en kvinna som stickade disktrasor av restgarner. Då kom jag på att man kanske kan virka handdukar. Så då gjorde jag det^^.

Jag tog garner av bomull och linne och försökte matcha färgerna på ett bra sätt. Det var nästan roligare än att virka dem. Nästan.
De är verkligen jättemjuka och sköna att torka händerna på och jag kan tänka mig att de bara blir bättre och bättre för varje tvätt. Dessutom superenkla att göra. Perfekt i bussen, bilen eller framför TV:n.

Handduk
Lägg upp 41 lm med virknål 5
Varv 1: Virka 40 hst med början i andra m från nålen
Varv 2: 2 lm, 40 st
Sedan gör du precis som du känner. Jag har varierat mellan halvstolpar, stolpar och fasta maskor, lite som jag har känt för. Ibland har jag virkat genom bägge maskbågarna, bakre maskbågen, främre maskbågen och ibland genom tidigare varvs maska tillsammans med en ny. Det blir lite struktur på handduken då och inte så enformigt att virka. Gör vad du känner för och virka den så lång du vill ha den. Mina blev i gästhandduksstorlek. Vill du ha större så öka på 10 lm i uppläggningen.
När den var så stor jag ville ha den virkade jag ett varv med fasta maskor runt om och en hank av luftmaskor mitt på övre kortsidan. Vid hörnet vände jag och virkade ett extra varv fm i överkant och runt hanken för att få den lite mer stabil och hållbar. På den blå gjorde jag en liten uddkant längst ner. Som sagt, gör vad du känner för.

På tal om att matcha färger. Min dotter Anna satt idag och byggde med sitt Lego Friends när hon ropade och behövde hjälp med en ritning. Då upptäckte jag att hon varit i vår papperspyssellåda och hämtat ett fint papper.
- Vad ska du ha det där till?
- Jag tänkte att det skulle passa bra till henne och kattsängen.
Ja, det var ju inte så mycket att säga om det... Hon verkar ha sinne för färg och form den flickan. Sen blev jag också fast i legobygget. Det är ju så kul! Och varför fanns det inte Lego Friends när jag var liten?


Trevlig lördagkväll!

Petronella

2 kommentarer:

  1. Vilket sort s bomullsgarn har du i handdukarna är det mecelerat bomull. Mvh / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Britt! Nej det är inte merceriserat. Jag har använt lite tjockare bomullsgarn som t.ex. Nettos bomullsgarn, Punto och Cotton soft. Men det går säkert att ta vad man vill. Det enda man kan tänka på är att det inte ska ludda. Jag prövade Tilda en gång, men det blev lite tunt och luddade av sig. Lycka till!

      Radera