fredag 5 april 2013

Ingen ber en frimärkssamlare att skicka iväg alla sina frimärken...

Häromdagen letade jag efter garn till ett nytt projekt som jag blivit så sugen på. Då när jag rotade runt i min lilla garnsamling insåg jag att jag inte alls hade den ordning jag trodde jag hade. Så vad gjorde jag då? Jo, jag hällde ut vad som fanns av garn i en stor hög på golvet och började sortera och inventera. Jag skickade ut en förfrågan på Online Stickcafé på Facebook om hur man ska sortera på bästa sätt och fick massor av svar och kommentarer. Tusen tack för det!
Det hela slutade i alla fall med att jag först sorterade efter material och sedan efter färg eftersom olika material kräver olika förutsättningar. Sen kom problemet med hur jag skulle förvara allt garn eftersom jag tidigare hade spritt ut mitt lager i hela huset. Följden blev i alla fall att jag fick röja och organisera om hela mitt hobbyrum för att göra plats för mina garner. Det blev kanske inte den bästa lösningen, men allt garn befinner sig numera i alla fall i samma rum ^^.
Tvåtrådigt nystat ullgarn

Ullgarn
Akrylgarn behöver ju inte ligga så luftigt så de vita lådorna är fyllda med färgsorterade akrylgarn. I den randiga lådan har jag pälsgarner (hår till amigurumis). Den blå lådan är fylld med underbara mohairgarner som jag mestadels fått av min kära mor. Jag håller på dem till jag hittar det perfekta mönstret. Och till sist, i den lilla lådan har jag lagt några nystan med lingarn. I den blå plastbacken ligger...
...blandgarn med ull i
Men detta är inte allt. Den största andelen av mitt förråd består av bomullsgarner av någon anledning.
Två stora plastbackar (som jag fick panikköpa på ÖoB innan de stängde för dagen) med blå och röda nyanser ryms numera i ett vitrinskåp.
Hittade en fin hink på ÖoB som får härbärgera gröna och gula bomullsgarner tills jag kommer på något bättre. Eller som maken uttryckte det, tills jag stickat eller virkat upp dem. Som svar på det kunde jag citera ett av facebook-inläggen från Lisa Bomble. Hon gjorde en liknelse: Ingen ber en frimärkssamlare att skicka iväg alla sina frimärken, så varför ska jag behöva sticka upp allt garn? Då blev han tyst, gammal frimärkssamlare som han är.
De vita nystanen fick en fin skål att ligga i så länge. Söt som socker står den bredvid mina mönsterböcker. Nästan alla vita/naturfärgade nystan är ett arv från min mormor. Även här väntar jag på att jag ska komma på något lämpligt att virka. Jag vill liksom att mormor ska finnas med då, vill inte slösa dem på "slarvprojekt".
Av någon anledning blev dessa tio nystan över. Vet inte var jag ska lägga dem...^^.
Små, små restgarnsnystan hamnade i en ask med genomskinligt lock och de lite, lite större i en fin zinkkruka i det blå pysselskåpet. Man kan ju inte bara vara praktisk. Lite fint måste det vara också. (De fina stickställen på bilden är pimpade Pringles-burkar)
Och jo, ja, knapparna är också sorterade...

Nöjd med mitt värv började jag blocka Annas kofta och njöt av att ha fått ordning i mitt kaos. Eller i alla fall minimerat kaoset lite grand. Och en annan som njöt av rummet var huskatten Masse.
Medan jag låg på knä och blockade på golvet kurade han in sig mellan två kuddar på dagbädden och verkade ta det hela med ro. Så där avslappnad som bara katter kan vara. Ibland tittade han upp på mig, sträckte ut en tass, drog lite efter andan och somnade om. Så där som bara katter kan...


Ja, det här blev ett inlägg om just ingenting... men det bjuder jag på ^^.

Trevlig helg!

Petronella



1 kommentar:

  1. Ha ha, du verkar ha stoppat undan garnet lite överallt. Lite som här. Jag har i och för sig ett garnrum (!) men garnerna tenderar liksom till att hamna utanför det hela tiden. :S Hoppas ordningen håller sig!

    SvaraRadera