söndag 7 april 2013

Långkofta med hålmönster

Nu är den äntligen klar. Annas långkofta med hålmönster.

Det är inte så lätt att ta skarpa bilder på en modellande sex-åring så jag fick lägga koftan på bordet för att få en bättre bild.
Anna fick gå lös i min knappsamling och välja knappar och valde tulpanknappar. Inte de mest praktiska, men ack så söta.
Mönstret är egentligen ett vuxenmönster ur Allers 16/11. Jag håller på och stickar en till mig själv i lingarn, har hållit på jättelänge... Anna tyckte den var fin och ville ha en. Klart ungen ska ha en kofta, tänkte jag och utforskade mitt garnlager.
Koftan är stickad i ett tunt garn, Permins Baby Sock, 80% ull och 20% polyamid, med stickor 3. Det gick åt exakt 100 g lila och ca 40 g blått. 
Originalmönstret har kortare bak- och framstycken, så stickar jag den till mig själv, men till Anna valde jag att göra en mer tunikalik kofta och jag är jättenöjd med resultatet.
Jag blockar inte alla saker jag gör, men den här var jag tvungen att blocka. Styckena såg ut som långa korvar. Jag doppade styckena i kallt vatten, kramade ur och blockade med många, många nålar. Sen när de hade torkat gick det jättebra att montera och sticka halskrage.

Nu kommer ett garnbutiktips!
Om du bor i närheten av Kalmar och har ett visst intresse av garn MÅSTE du besöka Ariadnes garn och kuriosa på Okegatan 10 i Kalmar. En helt fantastisk liten butik bakom Netto på Södra vägen som erbjuder en härlig blandning av naturgarner. Allt från lin till ull. Dessutom har hon det som jag tycker skiljer en bra garnbutik från en dålig - hon har inspirerande plagg som hänger i butiken. Inte gamla kvarglömda rester från 80-talet utan nya härliga inspirerande plagg. I fredags var jag inne och köpte ett underbart entrådigt ullgarn som jag ska använda till en Offe-kofta. Det är Visa-Lisa, som har konstruerat mönstret. En svensk mönsterkonstruktör, stickerska och kreatör. Hennes blogg hittar du här. Jag har spanat på mönstret länge, men nu har jag köpt det via Ravelry och skaffat garn och rundstickor. 

Har du ett Ravelry-konto så heter jag PetronellaBj där. Kolla in mitt bibliotek så ser du vad jag är sugen på just nu.

Imorgon börjar jag jobba igen efter en veckas ledighet. Vill inte... vill sitta hemma och sticka på min Offe...

Petronella




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar