lördag 13 april 2013

Monogamstickare? Nej, inte direkt...

Det finns människor som börjar med ett projekt och inte börjar på något annat förrän de är färdiga med det första. Sån är inte jag. Jag är inte monogamstickare. Ordet monogamstickare hörde jag på Stickpodden i något av de senaste avsnitten och tycker att det är ett underbart ord. Men, som sagt, inget man kan tillämpa på mig. Jag är snarare en polygamstickare, polygambrodös eller polygamvirkare. Alltihop på en och samma gång.

Just nu är jag inne i något slags sticksug och vill sticka ALLT på Ravelry, helst koftor. Jag har fullständigt snöat in på koftor. Förmodligen för att jag tycker det är världens bästa plagg. Det passar till klänning, byxor, kjol... ja, allt. Så det här inlägget blir ett inlägg om mina koft-ufos.

När jag var hos Elisabet på Ariadnes garn och kuriosa senast så köpte jag ett entrådigt ullgarn i en underbar lila färg som jag har nystat upp. Redan i butiken bestämde jag att det skulle användas till en Offe-kofta.
Detta garn har jag valt att kombinera med ett melerat garn som skiftar färg från Svarta Fåret som heter Let´s Knit. Det är visserligen tvåtrådigt, men effekttråden är så tunn så det funkar bra ihop med det entrådiga garnet.
Det syns inte jättebra på bilden men de melerade ränderna skiftar från mörkaste vinröd till ljusblå. Jag tror att det blir en rolig effekt, med tanke på att man stickar Offe-koftan från höger till vänster. Ränderna kommer alltså gå uppifrån och ner. Som kant runt koftan tänker jag ha någon kontrasterande färg, men har inte bestämt vilken än. Detta är min första Offe, men förmodligen inte den sista.

Kofta nummer två är min linnekofta i duvblått. Den ser ut som Annas kofta i förra inlägget, fast i lin och enfärgad.

Den tredje koftan som ännu inte har blivit mer än en provlapp är Tant Koftas "Uppifrån-och-ner-kofta". Mönstret är så finurligt att man stickar med det man har och mäter på sig själv vartefter man stickar för bästa passform. Men då måste man ju veta vilken stickfasthet man har på sitt garn och då måste man göra en provlapp. Så det har jag gjort. Mitt livs första provlapp!
Det kommer bli en ljusblå kofta i ull med kontrasterande ränder i rätstickning. När jag kommer så långt...

En annan koftidé jag har är att använda mig av ett gammalt mönster till Ölandsvanten. Blommor och kvarnar i randiga fält i den nedre delen av koftan. Har en massa ullgarner som skulle passa perfekt.

Jag tycker att jag är en hyfsat van stickare, men man lär sig alltid något nytt. Det är väl det som är så roligt med stickning. När jag skulle lägga upp min Offe stod det i mönstret att man skulle göra en tillfällig uppläggning, provisional cast on. Det går ut på att man lägger upp med ett annat garn som liksom blir inlagt i uppläggningen. När man stickat klart drar man bort tråden och kan plocka upp maskorna och fortsätta sticka åt andra hållet utan att det blir en kant på avigsidan.
Det finns massor av videos på Youtube. Tack och lov!

Nackdelen med att vara inne i ett sticksug, om det nu finns nackdelar med det, är att jag kommer efter i mitt läsande. Men idag varvar jag faktiskt lite mellan en god bok och rolig stickning.
Ha en skön helg!

Petronella



1 kommentar:

  1. Åh, vilka härliga koftor du har på gång! Jag är inte heller en monogamstickare, men jag försöker träna på att bli det. För sakerna blir ju klara så himla mycket fortare då har jag märkt... Men det är ju så tråkigt!

    Jag blev sugen att prova sticka en Offe nu, den är ju så härlig! :)

    SvaraRadera