måndag 1 april 2013

Om pysslet som kom av sig, Stickpodden och nytt sticksug

Ja, så var påsken över innan jag ens hann börja påskpyssla. Anna och jag hann göra några pappersägg till hennes påskris och jag dekorerade om vår dörrkrans. That´s it! Påsken har en förmåga att alltid hamna mitt i en hektisk jobbperiod med omdömen och utvecklingssamtal och i år kom den ju dessutom väldigt tidigt. Men med lite tulpaner i en fin vas och lite påskliljelökar i en glad kruka så blev det ju påsk ändå ^^.

Jag har under påskhelgen varit en hel del i kyrkan, men jag har också hunnit med att upptäcka Stickpodden. Två tjejer, Elin och Karin, stänger en gång i veckan in sig i en garderob och spelar in ett podcast-program som de sedan lägger ut. Jag brukar lyssna via iTunes, men det går också att lyssna via deras blogg Stickklubben. Längden på programmen varierar, men de är fullsmockade med roliga, nyttiga och intressanta tankar och fakta om stickning, men också virkning och annat handarbete.  Har du inte hittat dit så klicka på länkarna ovan och lyssna. Man behöver inte ta dem i ordning, men jag har gjort det och kommit till avsnitt fem. Stickningen går som en dans med Stickpodden i hörlurarna och kaffet smakar extra gott och jag kopplar av till 100%. Precis vad jag behöver.

Tänk på att du har något att anteckna på medan du lyssnar. Det mesta finns länkat från deras avsnittsguide på bloggen, men eftersom jag inte lyssnar via datorn är jag rädd att glömma bort en massa bra saker. Därför är baksidan av koftmönstret numera helt nerklottrat av små notiser och anteckningar.
Det finns en nackdel med Stickpodden. Man blir sååå sugen på att börja en massa nya projekt. Jag har ju mest virkat ett tag, men nu blir jag lite sugen på att sticka något vintageprojekt. En fin tröja eller kofta a´la 1940-, 50- eller 60-tal. Kanske av det här vackra ullgarnet?

Jag blir också sugen på att sticka en fin spetssjal i de garner jag köpte hos Stick o Sy för några veckor sedan. Jag vill också virka mig en spindelsjal till och brodera en bonad till sovrummet och så har jag lovat att virka en amigurumi till min kusin och helst bör jag ha sytt min klänning klar innan sommaren är slut...
Men först ska jag sticka klart de två koftor jag stickar till Anna och mig. Har en halv ärm kvar på Annas och har kommit halvvägs på min egen. Samma mönster, olika storlekar.

Ja, sysslolös lär jag inte vara ^^.

Ha det!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar