måndag 22 april 2013

VAB och vetui

Vård av barn. Och inget mer. Denna dag har varit fylld av vård av barn. Dottern har öroninflammation och halsfluss och tycker inte om sin medicin.
- Mamma, idag vill jag inte vara mig själv. Jag vill vara du istället.
Ja, om man bara kunde uppfylla en sådan önskan och ta på sig allt det onda.

Under dessa "febrigt-barn-dagar" så har min Offe fått vila lite grand. Mitt knä och mina armar har liksom varit upptagna av en snorig sex-åring med tillbehör. Böcker, gosedjur, ritblock, pennor, saft...

Men jag hann faktiskt med en sak idag när sjuklingen vilade middag. Jag sprättade upp och sydde om mitt virknålsetui (vetui). Jag blev inte riktigt nöjd med det, om ni minns, eftersom virknålarna ramlade ur om man höll vetuiet upp och ner. DET händer inte nu...
... eftersom jag sytt dit ett lock som håller virknålarna på plats...
... när man viker ihop vetuiet.
När jag ändå höll på så bytte jag ut snedslån mot ett eget kantband i samma tyg som fodret och locket. Det blev mycket snyggare. Nu återstår bara en tryckknapp så är vetuiet redo för syjunta, stickkafé eller vad det må vara.
Varför lägga ner så mycket tid på ett fodral till virknålar? Därför att det retar mig när jag inte är nöjd. Tänker liksom på det varje gång jag öppnar det eller plockar upp urramlade virknålar från golvet. Det slipper jag nu. Jag funderar faktiskt på att sy fler och kanske ge bort. Stuvbitar har jag gott om...

Innan jag slutar ska jag bara tillägga att bilderna inte hann med att tas under middagsvilan, de är tagna i en betydligt senare timme utan dagsljus... därav kvaliteten.

Imorgon tar maken vab-sysslorna och jag får bege mig till jobbet. Vet inte vad jag tycker om det...

Ha en fortsatt bra vecka och sticka lugnt!

Petronella

2 kommentarer: