onsdag 1 maj 2013

Garnoholic?


- Hej, jag heter Petronella och jag är en garnoholic.
- Hej Petronella!
- Jag kan inte sluta köpa garn.

Ja, så kanske det skulle kunna låta på ett möte med AG, Anonyma Garnoholics, om det fanns. Men det gör det inte. Däremot finns det Stickkaféer och Syjuntor som uppmuntrar människor till detta beteende. Nej, förlåt mig, inte uppmuntrar, men som inte försöker förhindra att detta beteende kan fortsätta.

Hur yttrar sig då detta beteende? Här är några exempel
  • När lönen kommer ser en garnoholic till att garn köps in före det att räkningarna är betalda. Annars kan den situation uppstå då det faktiskt inte finns utrymme i budgeten att köpa just det där garnet.
  • Garnreor på nätet kan vara svåra att motstå.
  • Garn göms i påsar som de inte tror ska upptäckas.
  • På en garnoholics dator finns mappen "Garnbutiker" under favoritsidor.
  • Vid resor utanför hemkommunen  har en garnoholic noga kartlagt var det finns bra garnbutiker och ser det som ett nederlag att komma hem garnlös.
  • Inköp av garn kan ske vid olika tillfällen för att sprida utgifterna och minimera misstanken från anhöriga om stora inköp.
  • Garn placeras ut i hemmets alla rum för att det inte ska se ut som om det finns mycket garn.
  • Varje projekt som påbörjas inleds med frasen "Jag tänkte göra av med lite restgarner" så anhöriga inte tror att det är några nya garner.
  • Nystanets rätta pris kan ibland sluddras ut så att man inte ska höra hur mycket det kostar.
  • Vid bussresor eller bilfärder åker alltid garn med i form av projekt som lätt ryms i ett säte.
  • Stickväskor eller handarbetskorgar blir större och större. "Jag ska bara ha med det och det också. Man vet aldrig vad man blir sugen på."
  • En garnoholic kan ibland påstå sig göra något annat och kan bli rätt snopen om den ertappas med en virkning eller stickning i stället.
  • En garnoholic kan inte gå in i en garnbutik utan att handla.
  • En riktigt angripen garnoholic kan köpa upp ett helt parti billigt garn för att "ingen annan ska kunna köpa så billigt garn".
  • Eftersom det ingår ett visst mått av förnekelse så har en garnoholic inga problem med att ljuga en anhörig rätt upp i ansiktet "Nej, jag har inte köpt något garn. Det där är ett gammalt nystan som legat jättelänge i bilen. Jag tog in det igår när jag städade den."
  • En garnoholic är för övrigt en vänligt sinnad person som med glädje delar med sig av tips om mysiga garnbutiker och bra mönster.
  • Man kan också se en garnoholic stryka händerna över ett garnnystan med något drömmande i blicken eller rastlöst vandra omkring med skakiga händer om den befinner sig långt från sin stickväska. Det kallas abstinens.
 Själv lider jag inte aaaalls av detta beteende, men min familj tycker att det ibland är lite jobbigt. De säger att jag förnekar sanningen. Även när jag blir ertappad med en virkning. Men jag lovar, jag rättade prov också. Jag tog bara en paus...

Jag har heller inga gömda påsar hemma med garner i.
Jaså, den. Ja, men den har hängt där länge. Det där är garn som blivit över. Från vad? Oj, det minns jag inte. Det var så länge sedan.

Jag uppfyller inte särskilt många av kriterierna. Det är ingen fara med mig. Men visste ni förresten att garnaffaren.se har 30% rabatt på Drops ullgarner just nu? Först till kvarn...

Nej, garnoholic är jag inte, men jag virkar gärna i bilen. När vi åkte till landet i går så virkade jag på en ärtgrön diamantmössa. Jag var ju tvungen att virka upp lite restgarner. Funderar på att skaffa större bil. Jag får inte plats med stickväskan framför passagerarsätet...

Ha det gott och kom ihåg - du är inte ensam!

Petronella

2 kommentarer:

  1. Hahaha, oj vad jag känner igen mig! Kanske borde vi starta en grupp, för jag börjar få slut på idéer på hur coh vart jag kan gömma allt mitt garn;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Mia, vi skulle nog kunna bli många i den gruppen. Men aldrig att man ser några löpsedlar om kändisar med denna "sjukdom". :)

      Radera