söndag 19 maj 2013

Litet sidoprojekt

Man kan inte bara hålla på med sådana där stora långtidsprojekt. Ibland vill man att saker ska gå snabbt och ibland vill man bara virka ur sig en idé eller virka upp lite restgarner. På väg till landet brukar jag virka. Det tar liten plats och tur och retur brukar räcka i tid till ett litet projekt. Detta är det senaste bilvirkarprojektet.
Tadaa! Ett invirkat bestickställ.
Vi har våra bestick på bordet. En rest från en tid då vi satt åtta man runt bordet. Var och en tog sig ett bestick när man satte sig. Trots att vi nu bara är fyra står stället kvar på bordet.
Jag tycker inte om det där skramliga metalliska ljudet som uppstår när man ställer ner en näve rena bestick i stället. För att få stället lite snyggare OCH få det lite ljuddämpat OCH bli av med lite restgarner slog jag tre flugor i en smäll.
Jag har bara använt restgarner och tillämpat improvisationsvirkning.
Jag använde virknål 3,25 och ganska grova bomullsgarner. Började med att virka en rund platta till den var lika stor som botten på stället genom att öka sex maskor på varje varv. Sedan fortsatte jag att virka i spiral uppåt tills fodralet var lagom högt. Lite muscher (popcornmaskor) i en avvikande färg livar alltid upp! Sedan avslutade jag med att göra kanten lite uddig för att få till ett snyggt avslut.

Den 20-årige sonen utbrast:
- Mamma, snart har du klätt in hela huset i tyg eller garn... Tack för maten!
Sedan log han och gav mig en puss på pannan och försvann.
Vet inte hur jag ska tolka det. Var det bra eller tycker han att jag är en tokmamma? Eller båda? Eller var det maten som var god?

Hur, eller hur. Fler sidoprojekt lär det bli ^^.

Petronella


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar