lördag 25 maj 2013

Offe

Nu är den klar! Min egen Offe, min näst intill monogamstickade Offe.
Ett av de roligaste projekt jag någonsin gjort. Jag fick dessutom lära mig två nya sticktekniker på köpet - tillfällig uppläggning (provisional cast-on) och I-cord avmaskning till kanten.
Mönstret är VisaLisas och kan beställas HÄR.

Koftan är utan sömmar eftersom den stickas från sida till sida, ursmart och praktiskt. En del stickerskor tycker om att sy ihop stickade delar, andra gör det inte. Jag tillhör de sistnämnda. Det är inte för att jag tycker det är tråkigt utan för att jag sällan blir riktigt nöjd med resultatet. Jag tycker det är svårt att få det snyggt helt enkelt. Den enda sömmen på Offe är tio smygstygn på varje axel. Det kan man leva med.

Jag stickade med stickor 4 mm och gjorde breda ränder (4 v/rand). Jag lade till två ränder på varje framstycke och fyra i ryggen. Jag lade dessutom upp tio maskor mer än mönstret rekommenderade till den korta modellen.
De lila ränderna är ett entrådigt ullgarn (lace-weight) och det självrandande garnet är Svarta Fårets Let´s Knit (fingering). Av det entrådiga gick det åt 60 g (600 m) och exakt ett nystan av Let´s Knit (100g=400m). Den laxrosa I-cordkanten är stickad i ett lite grövre ullgarn. Inte mycket alls gick det åt av det.
Koftan väger alltså nästan ingenting men värmer gott över axlarna. Jag blev alldeles varm bara på den lilla fotostunden. Den kommer förgylla många kyliga sommarkvällar och kalla vinterdagar framöver.

Idag har den förgyllt en middagslur för en av våra fyrfota vänner här hemma. När jag skulle "blocka av" koftan idag hittade jag en sovande Masse på. Han jamade miss(!)nöjt när jag lyfte bort honom ^^.

Som sagt, en av de roligaste stickprojekt jag gjort på länge. Funderar på hur det skulle bli att sticka den i bomull...

Till alla mammor därute - ha en bra dag imorgon!
Till min egen mamma - du är bäst! Älskar dig!

Petronella




2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack Fru Bäver! Jo, som sagt, jag är riktigt nöjd både med färgval och modell.

      Radera