fredag 28 juni 2013

Egentid

När alla i familjen har gått och lagt sig vid tiosnåret på kvällen börjar min egentid. Jag är trött som, ja, jag vet inte vad, då, men det är då jag kan få sitta i fred i lugn och ro och sticka eller virka eller vad det nu kan vara. Jag har oftast suttit framför TV:n en liten stund innan, men det är då det tar fart. Oftast har jag dagens sommarpratare som podsändning i öronen också.
Igår kväll stickade jag något så oglamouröst som en disktrasa. Jag har sett och hört överallt om dessa miljövänliga och snygga disktrasor. Bara att tvätta när de blir smutsiga och blir dessutom bättre och bättre för varje tvätt, sägs det. De finns i en mängd mönster och former, men jag valde den här.

En Leaf Lace Washcloth
Jag gjorde en stash diving (ett nedslag i mitt garnförråd) och hittade ett överblivet nystan av Järbo Soft cotton. Inte den roligaste färgen kanske, men detta var ju ett prov. Det gick åt ca 30 gram. Jag stickade med stickor nr 4 och mönstret är gratis på Ravelry och finns HÄR.

Perfekt vid-sidan-om-stickning som man kan ta fram i bilen, bussen, på stranden, på stickcaféet... ja, där det passar med en liten stickning helt enkelt (eller när man vill få ihop en värdinnegåva lite snabbt?). Dessutom är de ju mycket snyggare än en wettextrasa, eller hur?
Nu återstår att se om jag tycker den är bra också ^^.

Diska på!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar