torsdag 27 juni 2013

Maluka

Min lilla sjal Maluka är klar. Ännu ett FO till handlingarna. Härligt! Det bäddar för nya uppläggningar ^^.
Jag tycker den blev jättevacker i det laxrosa garnet och den var riktigt rolig att sticka, det gick ganska fort också, men jag tycker den blev lite för liten, tyvärr. När jag i efterhand tittade på mönstret på Ravelry såg jag att det färdiga måttet var 1,10 m. Och ungefär så lång är min sjal också. Hrmm... Jag kanske var lite ivrig att komma igång...
Som synes är jag ganska glad ändå för jag har bestämt mig för att göra en till, men öka på med tio mönsterrapporter till på spetskanten.

Så vad har jag använt för garn då? Jag vet inte. Min fina mamma köpte garnet på den turkiska sidan av Cypern till mig i vintras (eller förra vintern). Det saknade banderoll, men av den fina kvaliteten att döma tolkar jag det som ett tvåtrådigt superwash ullgarn i fingeringvikt. Jag vet inte hur många meter det var på nystanet, men det har gått åt ca 70 gram och jag har 45 gram kvar på nystanet. De tänte jag göra några fina pulsvärmare av för garnet är supermjukt och skönt. Det skulle rent av kunna vara merinoull, men jag vet inte.

Mönstret till Maluka hittar du HÄR. Designern heter Tabea Schmidt och mönstret är på engelska. Precis som mönstret föreskrev använde jag stickor och rundstickor (minst 100 cm) nr 4.

Hur, eller hur så rekommenderar jag mönstret starkt. Lätt att följa och perfekt TV-stickning när man gjort några rapporter och lärt sig mönstret utantill. Och sjalen kan ju användas på flera sätt...



Jag har inte bestämt mig ännu om jag ska ge bort den eller inte. Kanske finns det någon som uppskattar en liten sjal mer än jag gör. Någon som gillar laxrosa.

Imorgon är det marknad i Algutsrum. Jag brukar kunna fynda lite garn då...

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar