söndag 9 juni 2013

Stockholm och stickning

Ett säkert tecken på att sommaren är på väg är att jag blir hopplöst dålig på att blogga. Det är inte så att jag sitter overksam numera, nej då, men jag sätter mig mindre gärna vid datorn om man säger så. Den får jag lite nog av på jobbet just nu. Det har också varit så att jag har haft lite annat för mig. Jag har nämligen varit i Stockholm och hälsat på min äldste son!! Tre dagar av mys, museum och mums-mums i form av garn och annan shopping. Ni ska få se!

Jag flög upp från Kalmar och det tog bara 50 min, men under den tiden hann jag sticka några rapporter på min Maluka. Jag hade tagit med mig mina trästickor som så fint gick genom säkerhetskontrollen. Vad jag kunde se var det bara jag på planet som stickade...

Dag två (Nationaldagen) vaknade jag upp med denna utsikt. Inte riktigt vad jag är van vid...
Sedan blev det besök på Historiska muséet där vi tog en välbehövlig kaffepaus efter två timmar.
Sen gick vi där i två timmar till och då hade vi faktiskt gått igenom alla utställningarna. Jobbigt, men mycket givande och intressant.
Efter att ha tillbringat flera timmar inomhus åkte vi till Gamla stan och strosade runt, åt god mat och drack gott mjöd på Sjätte Tunnan.
Kvällen avslutades med film och snacks i sonens lägenhet. En perfekt dag!

Sista dagen var sonen tvungen att jobba och då passade jag på att göra saker som kanske inte sonen uppskattar på samma sätt som jag. Nämligen att gå i garnbutiker (och för all del andra butiker också).
Jag tog mig till söder och gick till butiken Litet nystan på St Paulsgatan 20. Där blev det förstås en påse full med garn. Hjertegarns Palino (som de för dagen hade rabatt på) och deras egna lacegarn i babyalpacka och mullbärssilke. Supermjukt! Ja, och så ett par tippar och fem knappar till min kofta uppifrån och ner.

Glad i hågen tog jag min påse till Medborgarplatsen och tog en glass i solen och tittade på folkvimlet. Det finns ju inte så mycket sådant vimmel här hemma ^^.
Förutom garnet så blev nog den här väskan resans bästa inköp. En stor väska med många fack som rymmer alla mina pågående projekt, mina mönster och en massa tillbehör. Det allra bästa var nog att det var 30% rabatt på den. Har ingen aning om vad butiken heter, men den låg på andra våningen i  Söderhallarna. Nu är den packad. Bara att ta med sig och gå. Jag är redo för både Stickcafé och Syjunta!
Vägen hem färdades jag i buss. Det tog fem timmar, då hinner man sticka en hel del. Jag har nu stickat 26 av 33 uddar på Maluka. Snart dags att plocka upp maskor till själva sjaldelen (Vad kallas den egentligen på svenska? På mönstret står det stockinette).
Bussen var fullsatt, men det var återigen bara jag som stickade.... konstiga människor...

Det ska tilläggas att jag läste lite i en bok emellanåt. Ryggen orkar inte sticka i fem timmar när man har en halv kvadratmeter att röra sig på.

Nu är jag hemma igen och har njutit av övriga familjen, besök på biblioteket (där jag hittade två nya stickböcker att frossa i), prinsessbröllop, familjemiddagar, högmässa, kyrkkaffe och sol och av att min penicillinkur faktiskt har verkat riktigt bra. Mina dumma borreliabakterier verkar försvinna. Tack Gud för det!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar