torsdag 4 juli 2013

Nystmaskin

Alla ni som har en nystmaskin kan sluta läsa nu. Men alla ni som inte har en, häng med så ska ni få en kärleksförklaring utan dess like.

Jag har ett ganska stort garnförråd enligt vissa. Frågar man mig kan det alltid utökas. Problemet med mitt lager är att jag har så mycket udda nystan och nystan som blivit över. Jag har en förmåga att alltid köpa ett extra nystan, är livrädd att det står fel på banderollen och att jag ska stå utan garn när det är en kvarts ärm kvar eller nåt. Sen har jag ganska många handnystade nystan som jag nystat från härva eller från restgarner. De ligger kvar i mitt förråd för jag avskyr när nystanen rullar iväg hela tiden.

Men. Man kan numera dela in mitt liv i före och efter. Före och efter nystmaskinen. Denna fantastiska maskin.
Man trär garnet genom öglan, sätter garnet uppe i skåran och börjar veva. Och efter ca en minut (om det är ett stort nystan) har man sådana fina nystan som inte rullar iväg och ser så där proffsigt nystade ut. Kärlek!
Före...
... och efter.
Nu behöver jag inte dra mig för att sätta igång projekt med garn i härvor. Bara att spänna upp på vindan, trä i nystmaskinen, veva och sedan lägga upp. Allt på mindre än fem minuter. Underbart. Ingen mera tumkramp eller irriterat jagande efter rullande nystan. Och det bästa av allt - man kan börja inifrån. Tråden som man spänner i skåran är lätt att plocka upp och det funkar perfekt. Jag har provat.
Min bästa investering på länge. Köp en du också!

Och om du undrar... jo, det har stickats fler disktrasor. Två stycken ^^.
Men nu får det vara med det ett tag. Jag har nämligen inte tid, jag håller på att nysta om mina garner. (Eller gör klart UFO:n, men det får bli ett eget inlägg) Så om du söker mig befinner jag mig förmodligen uppe i mitt rum och nystar...

Petronella


4 kommentarer:

  1. Ååååååh, det verkar vara helt underbart med en nystmaskin! Vill ha! Jag håller på att bli knäpp på nystan som bara rullar runt. Får nog investera i en maskin snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag! Det känns som väl investerade pengar. Min kostade 329 kronor hos Garnkorgen.

      Radera
  2. Du har övertygat mig. :)

    SvaraRadera