torsdag 18 juli 2013

Smått och gott i solen

Det är inte klokt vad tiden går när man har roligt! Har visst inte varit här inne på ett tag, men det är väl legitimt när det är semester... Här kommer lite smått och gått från veckan som gick.
Jag har klätt om alla sju köksstolarna. Samma tyg, men ändå lite olika utseende.
Sommar är ju bär och stickning. De röda gubbarna i mitt turkosa durkslag blev en riktig färgboost som inspirerade mig. Jag rotade i mitt förråd och hittade sju Tilda-nystan i samma färger. Jag har funderat lite hit och dit på vad det kan bli, men avslöjar inget just nu. Vill passa på att tacka för alla fina förslag jag fick av mina stickvänner i onlinecafét!
Den här lille busen, Bosse, har blivit färdig. Mer än en tjuvkik blir det inte just nu. Bosse förtjänar ett helt inlägg, men han har inte lämnat huset än...
Med boken Medeltida maskor i tanken vandrade jag runt på Kalmar Slott häromdagen och letade efter mönster. Det finns en hel del vackra väggmålningar från olika tidsepoker.
Slottskyrkan

Ståthållarvåningen
Kanske kan det bli något fint koft-, eller tröjmönster av dessa fina väggmålningar?

Onsdagen den 10 juli var det Stickcafé på Ölands Folkhögskola under det pågående Sticklägret som anordnades där. Onsdagskvällen var öppen för den som ville och det ville man ju! Under dagen hde deltagarna haft en workshop med Lotta Bengtson, en av skaparna till boken Sticka- flerfärgsstickning med lyfta maskor och ena halvan av 2stickare. På kvällen var hon kvar och visade tekniken och sålde boken. Jag blev helsåld på direkten och hade hastigt och lustigt köpt med mig boken hem. Provlapparna på bilden är stickade i 17 olika mönster ur boken. Verkligen rolig teknik. Jag avskyr att hålla på och sno och vrida trådar, har svårt att få det snyggt. Men här stickar man bara med en färg i taget. Lysande!! Är jättesugen på att sticka alltifrån väskor till vantar i den här tekniken.


Ja, det var lite vad jag hållit på med under sista tiden förutom att bada och koka jordgubbssylt och annat som man gör på semestern. Och stickat på UFO:n förstås...

Kram Petronella



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar