fredag 9 augusti 2013

Har sytt en klänning

Häromdagen fick jag fatt i min mormors klänning från 60-talet som jag har använt en del. Den är egentligen inte i min färg, men jag gillar modellen. Så nu har jag sytt en nästan likadan klänning. Jag ritade av mönsterdelarna på mönsterpapper, ritade ut på tygen, rätade ut och drog ifrån och lade till efter mina mått. Inga krusiduller eller inprovningar utan bara sydde på känsla. En klänning att bli glad av som inte tog flera dagar att sy... liksom...
Till vänster den gröna förlagan och till höger min fria tolkning. Oket är en stuvbit från IKEA och det övriga tyget är Tilda-tyg från Panduro som legat länge i mitt tygskåp. Jag har mest använt det till småsaker, men nu äntligen kom det till pass. För att slippa fålla sydde jag fast en frans längst ner. Den vet jag inte var den kommer i från. Det enda jag köpt nytt (just nu) är den 50 cm långa dragkedjan i ryggen.
Jag insåg att det var lite trixigt att ta bilder själv så jag bad min dotter, snart sju år, om hjälp. Följande bilder är tagna och arrangerade av henne. Det var bara att lyda och följa order...

Det är kanske inte den vackraste skapelse man sett, men den passar mig. Nu måste jag bara sticka en kofta eller en sjal som passar till ^^.

Trevlig helg!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar