torsdag 1 augusti 2013

Sjalen Opsa

Nu är den klar. Sjalen som var med till Köpenhamn och som designern VisaLisa kallar Opsa. 
Den är stickad i ett tunt handmålat lace-garn som jag köpte hos Litet Nystan i Stockholm. Det är 80% baby alpacka och 20 % mullbärssilke och otroligt mjukt och lent. Garnet är otroligt drygt. Till denna stora sjal gick det åt ca 50 gram, 400 m. Halva härvan med andra ord. Jag använde stickor nr 4 och gjorde den stora storleken eftersom garnet var så tunt. Det blev ett lååångt avmaskningsvarv ^^.
Sjalen ska egentligen ha små uddar hela vägen runt om och inte ha den rundade form som min har, men jag fick inte till det vid blockningen helt enkelt. Kanske hade jag stickat för hårt i avmaskningsvarvet? Men jag tycker den är fin så här också. Det är den mjukaste sjal jag ägt och den väger verkligen INGENTING!

Mönster till sjalen finns att köpa här.

Ha en fortsatt skön sommar!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar