tisdag 5 november 2013

Agia Napa, Cypern

Jaha, då var man hemma i vardagen igen... regn och rusk och fullt ös på jobbet. Då känns det gott att titta igenom semesterbilderna. Vi hade en fantastisk vecka på Cypern med sol, bad, god mat, trevligt sällskap och kultur. Och lite stickning och virkning förstås ^^. Här kommer ett axplock av alla bilder vi tog under den alltför korta veckan.

Nissi Beach 
En bit ut från stranden Nissi Beach ligger en liten ö som gett stranden dess namn (nissi=liten ö). Dit ut gick det att vada eller simma och utsikten var fantastisk. Vattnet var alldeles klart och turkost. Ja, det var det faktiskt överallt, men extra härligt ute vid ön.
En dag gjorde mamma och jag en utflykt med ett lokalt resebolag. Vi var vid utgrävningarna i Curios och tittade på en fantastisk amfiteater från 400-talet som låg 100 meter över havsnivån.
Där kröp jag in i en håla som visade sig vara till för gladiatorer.
Mamma höll sig utanför.
Intill teatern, som fortfarande användes varje sommar låg Efstolios hus. Där hade man grävt fram fantastiska mosaikgolv. För att skydda dem från solen hade de byggt skyddande skärmtak.
Färdiga stickmönster direkt på golvet ^^. De här tulpanliknande blommorna tyckte jag var fina.

Nästa stopp på den utflykten var Afrodites födelseplats. Det sägs att Afrodite föddes ur vågskummet och klev upp på just den här stranden.
Guiden sade att det var en av Cyperns mest romantiska platser. På stranden syntes spår av både bröllop och romantik.
Huvudmålet för dagen var Pafos och den arkeologiska parken där. Där fanns ännu mer mosaik. Det ena rummet efter det andra i Dionysos hus var belagt med vackra mosaikgolv. Man häpnar över vilka duktiga konstnärer som lagt dessa bilder. Och vilket tålamod de måste haft så där för en 1600 år sedan. Varje bit var cirka 0,5 kvadratcentimeter!
Även "hemma" i Ayia Napa fanns det sevärdheter. Som ett medeltida kloster och nya vackra ikoner.
Och en pittoresk liten hamn med europas sydligaste spets, Kap Greco, i bakgrunden.

Men, som sagt, en del stickande blev det också. Jag hade min sjal Maluka med mig och den kom jag ganska långt med. Hela spetsen blev klar och på flygplatsen plockade jag upp sjaldelen och började med de förkortade varven.
Och på stranden virkade jag på en spindelsjal i en färg som matchade vattnet.
Och det var nog på stranden vi trivdes allra bäst, på Nissi Beach. Framför allt Anna. Hon var mest i vattnet hela tiden. Så pass mycket att hon lärde sig simma.
Men allra bäst var nog ändå att få träffa och umgås med älskade mamma och herr C hela veckan och se hur de har det "där nere". Tack för en fantastisk vecka!

καληνύχτα!

Petronella










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar