söndag 8 december 2013

December

Idag är det andra söndagen i advent och vi är mitt i fastan. Fastan? Ja, faktiskt så är adventstiden en lång förberedelsetid då vi ska fasta och göra oss beredda för det som ska komma. Det är lite motsägelsefullt då vi äter julbord och frossar i både det ena och det andra och jäktar runt efter julklappar. Prästen Mikael Mogren skriver i förra årets almanacka:
"I väntan på julmaten och julklapparna är advent röd med mycket glitter. Det luktar glögg och smakar sockriga pepparkakor medan julmusiken skrålar."
Jag fastar inte, kan inte ens hålla mig till 5:2-dieten, och är väldigt förtjust i både godis och mat. Det jag i år har gjort för att minska på julstressen är att jag redan i oktober började med mina julklappsinköp och har tillverkat julklappar sedan i somras. Jag har nämligen funderat på det där med köprusch och julbord. Dessa är ju som Mikael Mogren säger "till för den som har pengar. Jultomten är inte snällast mot snälla barn utan mot dem som har någon som kan betala presenterna". Därför har jag beslutat att mina julklappar inte nödvändigtvis ska kosta pengar utan möda och kärlek och omtanke. Det är heller inte prioritet för mig att huset ska blänka och pyntas i överdåd. Jag gör de förberedelser som ger mig glädje och julstämning och eftertanke och gärna då tillsammans med familjen. Som t.ex att koka knäck...
... eller vika papperstomtar
... eller gå på julmarknad
... eller njuta av en kopp chai-te och lussebulle
Det finns så många små stunder av njutning som vi lätt glömmer bort i all jäkt och stress. Jag vill inte på något sätt säga att jag inte jäktar i december. Som heltidsarbetande mamma och maka finns det stunder då jag önskar att tiden kunde gå lite långsammare. Men livet  har lärt mig att prioritera det som är viktigt och det som får mig att må bra. Det är upp till var och en att göra sina egna val.

I kyrkan är advent blå. Besinningens och fastans färg. Min favoritfärg. Sista veckan i november började jag på en trekantig ullsjal i blå toner. Jag tar ett par varv då och då mellan julklappsprojekten.
Den hjälper mig att komma ihåg vad advent och julen handlar om. Att besinna sig, förbereda sig och fasta (så gott man kan) och ibland stanna upp och tänka på vad som är viktigt. Att fasta handlar ju inte bara om att avstå från mat, utan i dagens samhälle avstå från det som grumlar våra tankar och det som hindrar oss från att tänka på dem som behöver vår hjälp.
Advents färg är blå. Min favoritfärg.

Petronella




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar