fredag 27 december 2013

Vega

För ett tag sedan köpte jag boken "Vantar för alla årstider" av Kamilla Svanlund (Arga stickaren), och Clara Falk (Clarastickar). En jättehärlig bok med många fantastiska vantar för just alla årstider. Allt från tunna halvvantar i lin till tjocka vintervantar finns med i boken som också har en härlig layout och formgivning gjord av Sofia Brolin (Hildas hem). Även om man är en erfaren stickare tror jag att man hittar utmaningar i boken. Jag ser till exempel fram emot att lära mig göra en lettisk fläta. Boken är utgiven på Andinas förlag.
Jag har inte hunnit sticka mer än ett par, men har flera på min "att-göra-lista". Till julaftonens julklappslotteri stickade jag ett par Vega ur boken. Det var maken som vann den paketen och idag var det invigning. Så här fina blev de på.
De är stickade i restgarner med stickor 3. Mönstret rekommenderar 2,5, men jag ville att de skulle bli lite större så de kunde passa även en manshand, så därför tog jag en halv stickstorlek större. Det gröna är ett supermjukt alpacka, jag tror att det heter Alpacka fashion. Det blå är ett tvåtrådigt ullgarn från Ullcentrum och det grå (som blir ljusare och ljusare ju längre upp på vanten man kommer, men det syns inte på bilden) är ett handspunnet, ofärgat ullgarn som jag fått av min mor. Det gick inte åt så mycket garn, kanske 40 g per färg.
Jag fastnade för det fina vågmönstret och tycker att färgkombinationen blev lyckad.

Hoppas att ni alla har haft en skön julhelg.

Petronella


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar