måndag 6 januari 2014

Mössan "Krokus"

Anna ville ha en mössa som hon kan ha under cykelhjälmen utan att den kasar ner för ögonen. Den skulle inte heller ha någon tofs som är i vägen. Jag hittade inget bra mönster, så jag knåpade ihop ett eget. Efter två prototyper så blev den till slut klar.
Unga fröken ville inte ställa upp på bild idag så en ballong fick agera barnhuvud.

Jag tycker att det lilla hålmönstret ser ut som små krokusar, därav namnet ^^. Eller är det så att mitt undermedvetna redan börjar längta efter våren?

Jag använde ett blandgarn, 70% akryl och 30% ull, från TGR. Till dessa tre mössor gick det åt knappt två nystan garn á 50 gram.

Mönstret delar jag gärna med mig av. Det hittar du under mönsterfliken längst upp.

Hör gärna av dig i en kommentar om något är oklart i mönstret eller om du vill ha det mailat till dig som en PDF-fil.

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar