lördag 18 januari 2014

Nu ha vi ljus här i vårt hus

Nu är julen definitivt slut här hemma. De sista juleljusstumparna har smälts ner och fått nytt liv. För ljussäsongen är ju inte slut ännu.
Jag har sparat stumpar ganska länge nu (ni som känner mig väl vet att jag inte kastar någonting ^^.) och tänkt göra detta ett tag, men så läste jag en artikel i tidningen Barometern som Madeleine, som bloggar på Bonjour vintage, skrivit. Hon beskrev där hur man kunde göra dessa koppljus och då fick jag tummen ur och gjorde slag i saken.
Så här enkelt är det:

1. Välj ut kärl som du ska hälla ljusmassan i. Samla ihop dina ljusstumpar och lägg dem i en rengjord konservburk av större modell. Dra ur ljusvekarna ur dina ljus eller köp nya. De finns att köpa i välsorterade pysselaffärer och t.ex. på Panduro.
Knyt ljusvekarna om en blompinne eller liknande och lägg över kärlet. Försök få veken så rak som möjligt.
Sätt burken med stumparna att smälta i ett vattenbad. Se till att vattnet inte kokar så mycket så du får vattenstänk i stearinet. Plocka upp gamla vekar och eventuellt skräp.
När allt stearin smält häller du ner det i dina koppar eller kärl. Se till så ljusveken inte flyttar sig. Ibland behöver man stötta och stödja lite.
Ja, och när stearinet stelnat är det bara att klippa av ljusveken från pinnen, tända och mysa. Och inte en krona har det kostat dig (ja, strömmen till spisen då och när du köpte ljusen från början).
Om man har ljusstumpar eller trötta blockljusstumpar i olika färger kan man göra som jag har gjort här. Jag tog en gammal ljushållare från IKEA och gjorde ett randigt ljus.
Då häller man först en färg, låter den stelna, häller på nästa, låter den stelna och till sist den tredje (eller hur många färger man nu har) och låter den stelna. Tänk på att inte ta bort pinnen som veken hänger i förrän alla lager har stelnat. Tips! Ljusen är lätta att plocka ut koppen/ljushållaren om man vill ställa det som det är på en ljusbricka eller något.

Lycka till och glöm inte blåsa ut ljusen när du lämnar rummet!

Må ljuset vara med dig!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar