måndag 17 februari 2014

Diamantmössa #5

Så är Diamond Hat nummer fem färdigvirkad eftersom nummer fyra försvann på det stora möbelvaruhuset i lördags. Tänk, jag tröttnar aldrig på att virka de där mössorna. Det är nog variationen i mönstret som samtidigt är så pass lätt att man lär det sig utantill. Dessutom tycker jag att modellen är snygg och skön. Själv bor jag i min lila diamantmössa hela vintern. Se profilbild till vänster ^^.
Det tråkigaste momentet är nog pompom-tofsen. Jag har provat olika varianter, men tycker nog att det gamla hederliga sättet blir snyggast och tätast. Ni vet när man trär, och trär, och trär... runt en dubbel cirkel med hål i mitten.
Den mössa som försvann var grå med rosa kant och tofs, men det grå garnet var nästan slut, så det fick bli tvärtom den här gången. Och det gick nästan bra. I alla fall när man får posera med de nya älvtofflorna från samma möbelvaruhus som så snöpligt snodde åt sig den gamla mössan.
Den här mössan blev lite för stor. Jag upptäckte en bit på väg att jag virkat en rapport för mycket. Det måste varit den olidliga spänningen under gårdagens herr-stafett. Men Anna tröstade mig med att den kommer vara lagom nästa vinter också. Sant.

Tips!
1. Jag gör en egen variant på avslutet. Efter den virkade resåren virkar jag ett varv med bakvända fasta maskor. Jag tycker det blir så snygga nuppor då. Dessutom stadgar det upp kanten lite.
 2. När du syr i tofsen kan du ha en knapp på undersidan att sy i. Då sitter tofsen fast mycket bättre. Barn brukar ju dra av sig mössan genom att dra i tofsen.
Just den här mössan är virkad i akrylgarnet Helen från Novita med virknål nummer fem. Det gick åt ett och ett halvt nystan a´ 50 gram av det rosa och en liten restgarnsboll av det grå. Akryl är bra till barn i farten. Går att tvätta i maskin, finns i många roliga färger och håller formen efter tvätt.

Och helt plötsligt så blev det ett måndagsinlägg. Kan bero på att jag har sportlov ^^.

Pax Vobiscum och Håll huvudet varmt!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar