söndag 9 februari 2014

Gästrum

Så har då ännu ett barn flyttat hemifrån. Det är alltid med en gnutta vemod man ser flyttlasset gå. Och så står man där med ett tomt rum. Hönsmamma som jag är vill jag alltid att det ska finnas möjlighet för dem att komma hem och hälsa på, gärna flera dagar så att de måste sova över ^^. Så det senaste övergivna rummet har nu renoverats från topp till tå och blivit ett gästrum med övernattningsmöjligheter för två personer. Dessutom fick vi plats med min fåtölj som jag köpte på loppis för femton år sedan, ett vitrinskåp och makens gå-band. Och bäst av allt är att mitt lapptäcke och min virkade matta äntligen kom till sin rätt mot det gråmålade golvet och den randiga tapeten.
I taket har jag hängt en lampa som jag fått av mamma som i sin tur ärvt den av någon, minns inte vem. Men fin är den. Den har handmålade rosor på och andas lite femtiotal, som jag älskar.
I sängen har jag bäddat med makens farmors kuddvar. Hon hade samma initialer som vår dotter har, ja, samma namn faktiskt.
Ett av kuddvaren var så slitet så det var inte lönt att försöka använda till något annat än trasor, men jag klippte ut monogrammet och den lappen finns nu i lapptäcket. Det bara går inte att kasta så fint sydda monogram!
I gästrummets stora garderob får jag nu äntligen plats med alla mina klänningar.
När man ser dem såhär går det inte ta miste på vilken färgskala jag gillar bäst ^^.

På mitt hobbyrum är det dock kaos just nu. Där stod nämligen sängen och det stora vitrinskåpet innan. Helt fel, men det har ändå varit fyllt med en massa saker. De ligger nu på golvet... tyger och lådor med garn om vartannat. Men kanske kan det komma något gott ur detta? Nu kanske jag kan få det som jag vill ha det och organisera upp det ordentligt. Men det blir en annan vecka...

Nu får vi se vem av barnen som kommer först och inviger gästrummet...

Pax vobiscum!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar