söndag 9 mars 2014

Gör om, gör rätt

Ibland får man stanna upp och fundera på om det man gör är rätt. Det kan vara rätt färg, rätt garn, rätt stickor, rätt modell, men ändå blir det inte som man har tänkt sig. Då får man repa upp och börja om. Så här ser min makes kofta ut just nu.

Upprepad och uppnystad med hjälp av min utomordentligt underbara nystmaskin Royal. Den gjorde upprepandet om möjligt lite roligare.
Jag hade aldrig klarat av att se honom i koftan. Hade förmodligen aldrig gjort klart den där fjärdedelen av ärmen som det var kvar att sticka. Kroppen blev bra i passformen, men ärmhålen var katastrof för att inte tala om ärmarna. Randiga och snygga på det viset, men, nej... Bara att repa upp och försöka göra om och göra rätt.

Lite som med koftan är det i mitt liv just nu. Jag håller på att göra om och göra rätt. Jag älskar de flesta delarna av mitt jobb. Framför allt ungarna och kärnan av det jag gör, nämligen undervisningen. Men något (och någon) inom mig ropar "Gör om!" "Gör rätt!" Så nu gör jag det. Jag skolar om mig. Drar i gamla trådar och nystar upp det som varit jag hela tiden, men som burits upp av en annan kostym.

Om fem år ska jag förhoppningsvis vara färdig och kan byta katedern mot predikstolen. Om Gud vill. Och det är just det jag tror att han vill.

Ha det bra och tveka inte. Gör om och gör rätt. Det blir alltid bäst i längden.

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar