lördag 29 mars 2014

Nytt flärdfullt projekt



Mitt senaste projekt är inspirerat av Coco Chanel och precis så här flärdfull tänkte jag att jag skulle bli när det är klart. Eller, hm, nåja, det blir jag nog aldrig, men trots att jag inte tillhör dem som går i dräkt till vardags (läs aldrig) så tycker jag att den lilla Chanel-jackan är riktigt snygg. 

I boken Stickat och virkat: vintage på svenska finns en virkad jacka som är inspirerad av Chanel och som jag så länge velat göra.
Nu kom det sig så att jag tänkte göra en Owls av mitt lilla lager av Drops Karisma. Men jag fick inte till det med stickfastheten. Jag bytte storlek på stickor och ändrade storlek och ja, vad som gick att ändra på, men det blev inte bra. Jag måste skaffa ett chunky weight garn till den. Så efter att ha repat upp resåren tre gånger kom jag att tänka på min virkade jacka. Och provlappen blev så bra att jag fortsatte.
Jag bytte från nålstorlek fem till fyra och då blir det så här fin struktur. Med bara stolpar! Jag ser framför mig  hur kanten runt jackan virkas i en kontrasterande färg, precis som den lilla kanten på fickan. Åh, så fint det kommer bli!

Hej på er!

Petronella

Bilden på Coco Chanel är hämtad från http://9lives.co.za/coco-chanel/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar