söndag 16 mars 2014

Tre sjalar

När livet är så där inrutat och styrt är det skönt att få improvisera fram en  mjuk bomullssjal i vårens pastellfärger och inte riktigt veta hur det ska sluta. Randa lite som man vill.
Man kan ju göra trekantiga sjalar på så många olika sätt. Den här gången började jag med tre maskor och ökar två maskor i varje kant och en på varje sida om mittmaskan på de räta varven. Nu är det dags att göra ett snyggt avslut och jag vet inte riktigt hur det ska se ut. Jag vet att jag ska fortsätta med det blå. Kanske blir det en volangkant eller en bladkant. Vi får se.
Jag har verkligen monogamstickat på den här sen förra söndagen.
Vad är det som gör vissa projekt roligare än andra? Hur kommer det sig att en restgarnssjal i slätstickning kan vara så rolig? Slätstickning kan ju vara oerhört trist annars. Tja, det är nog en kombination av många saker; färger, garnkvalitet, mönster, stickor och lust. I det här fallet är det nog allt det där plus det skapande momentet.

Egentligen borde jag sticka färdigt min trekantiga ullsjal från boken Varmt och stickat, men där tog garnet slut lite snöpligt. Så nu måste jag köpa mer garn till den innan jag kan sticka den färdigt. På den stickar man spetskanten samtidigt som kroppen och stickar tre maskor i mittmaskan vartannat varv. Ja, så kan  man ju också göra ^^.

Jag har ju en virkad sjal på gång också, en spindelsjal. Den började jag virka på i höstas när vi var på Cypern på semester. Då kändes det så rätt med den där krispiga turkosa färgen.

När vi kom hem till mörkret kändes det inte alls lika kul att virka sommarsjalar, så under vintern har jag haft den vilande och mest använt ullgarner. Men nu känns det som om man kan behöva en spindelsjal till i sval bomull.

För visst är det väl så att våren är på väg?

Sjalom på er!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar