söndag 4 maj 2014

Projektväska

Det finns så många duktiga sömmerskor i världen, så det här inlägget är inte så mycket att komma med vad det gäller sömnad. Men för ett tag sedan så hade Tant Kofta ett inlägg om löpare som hon gjorde om till handdukar. Då fick jag en idé om att man kan ju sy om dem till påsar eller väskor också. Dessa löpare i cottolin är ju näst intill outslitliga. Och väskor kan man ju aldrig få för många av.

Löparen som fick sätta livet till, till denna väskan, köpte jag på Kupan för 10 kronor. Tio kronor för en hemvävd löpare i prima kvalitet!!
Färdigfållad som den var sydde jag bara på en liten ficka och två handtag (två vändsydda "kanaler") innan jag vek den räta mot räta och sydde ihop den.
För att få en lite stabilare botten sydde jag "tvärsömmar" i hörnen. Jag såg till att sy dem så de passade randningen på väven för att få en snygg sida.
För att öka stabiliteten ytterligare sydde jag en lös botten och lade i. Jag tog en bit skumplast från något elektronikemballage jag sparat på, måttade botten, klippte till och sydde in i tyg.

Ja, sen dekorerade jag med knappar för att få ett lite roligare utseende på väskan. Mest för att dölja sömmarna eftersom jag sydde fast handtagen på insidan. Så istället för att sprätta och sy om blev det knappar som inte fyller någon funktion mer än den estetiska ^^.
Och sedan var det bara att fylla väskan. Eller vänta lite, först fick jag jaga dottern som raskt snodde åt sig väskan. SEN, när jag fångat henne, kunde jag fylla den.

När jag får en stund över ska jag sy en till. Många projekt kräver många väskor. Och gamla löpare har jag gott om som aldrig används till det dem ska. Bättre då att ge dem nytt liv och kanske få följa med på stickcafé eller syjunta.

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar