onsdag 5 november 2014

Hjärtlig mössa

För någon vecka sedan var jag och dottern i en klädbutik. Då såg hon en mössa som hon ville ha. En vit med ett rosa hjärta och en bolltofs. Jag tittade på prislappen och på mössan och tänkte att en sådan stickar jag lätt själv, tidsoptimist som jag är. Sagt och gjort. Väl hemma rotade jag i mitt garnlager och hittade ett vitt och ett rosa garn som skulle kunna funka. Men jag vill ha många hjärtan, sa dottern. Och stora ska dom vara! Jahupp! det blev till att klura och räkna lite, men det bidde en mössa med hjärtan och bolltofs.
En enkel mössa stickad på rundstickor 3,5 (magic loop) med ett ullgarn utan banderoll, men det gick åt 50 gram och jag uppskattar att det var ca 100 m på nystanet. En enkel minskning var tredje varv efter kullen och så en boll längst upp.
Jag mätte huvudomfånget på flickebarnet och beräknade stickfastheten efter en provlapp och lade upp dubbel resår lite på chans. Resår ja.Dottern är lite känslig för kliiga saker, så resåren är stickad i ett mjukt merinogarn, några meter som blivit över. Det blandade jag i i tofsen också eftersom ullgarnet knappt räckte till.
När jag hade räknat ut hur många maskor det gick åt var det bara att räkna ut hur stora hjärtan och hur många maskor emellan dem jag skulle ha. Det blev sex hjärtan.




Host, host på er!
Mer hjärtan åt folken!

Petronella


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar