lördag 13 december 2014

Ho Hoo!

Jag är inte en av dem som drabbades av ugglefebern när den drog in i stick-, virk-, mode- och inredningsvärlden för ett tag sedan, men den här uggletröjan har jag väntat länge på att få sticka. Och nu är den äntligen klar och det blev äntligen lite dagsljus att fota i. Men att få maken att fota som jag ville var nästan svårare än att få dagsljuset att kika fram...
Tröjan, som heter Owls, är stickad nerifrån och upp i Sandnes "Alfa", färg nr 2652. Garnet är supermjukt och innehåller 94% ull och 6% mohair och rekommenderad stickstorlek är nr 7. Det är 50 gram och ca 60 meter på varje nystan. Till denna tröja (som kanske blev lite för lång) gick det åt 13,5 nystan i storlek M. Jag använde stickor nr 6 till resåren och 7 till slätstickningen.
Egentligen ska det vara knappögon på varje uggla, men jag har bara på varannan. Tyvärr syns det lite dåligt på bilderna, men knapparna är mässingsfärgade metallknappar som passar superfint som uggleögon.
Som ni ser så har snön inte hittat till Öland än. Hur mycket jag än spanar uppåt så ser jag inga snömoln. Dem tog väl stormen Alexander med sig i natt... Men min nya tröja passar ju fint in i den här snöfria miljön som har en viss gråbrun ton. Och apropå gråbrun så är detta min första gråbruna stickning någonsin. Jag har aldrig tänkt tanken förut att jag ska sticka mig en gråbrun tröja, men jag gillar den här tröjan och supervarm är den också och superrolig att sticka.

Egentligen ska den vara lite kortare och lite tajtare enligt mönstret, men är det något jag avskyr så är det tröjor som är för korta i ryggen. Nu blev den här kanske lite väl lång till kjol, men den var perfekt till jeans. En bra grej med modellen är att den är lite insvängd bak tack vare några hoptagningar i ryggen. Det gör mycket för passformen på oss som är lite kurviga. Dessutom är det några förkortade varv uppe i nacken som gör att halsringningen går upp lite högre bak.
Jag gjorde några egna justeringar för att tröjan skulle passa mig bättre. Mönstret rekommenderar rundstickor 6 och 6,5, men jag använde 6 och 7. Detta innebar att jag stickade oket i två storlekar mindre än kroppen och ärmarna en storlek mindre för att de inte skulle bli för stora. Fördelen med uppifrån och ner- eller nerifrån och upp-stickning är ju att du kan prova medan du stickar.

Mönstret till tröjan finns att köpa här. Kate Davies som har gjort mönstret har gjort jättemånga andra fina tröjor som jag är lite sugen på. Kolla in hennes design här. Kanske det blir någon av dem nästa gång?

Kanske kan de kloka ugglorna hjälpa mig på traven när jag nu fortsätter med min textinterpretation över Ordspråksboken?

Ho hoo!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar