lördag 27 december 2014

Julsjal

Jag har börjat sticka upp restgarner för att få plats med lite nya nystan. Innan jul rotade jag runt och som oftast när jag rotar runt så ser jag hur olika färger passar ihop. Sen bestämmer jag vad de ska bli. Den här gången fick jag tag i två grå nystan av Svarta Fårets Baby och ett påbörjat nystan som blev över när jag gjorde min första Maluka. Jag bestämde att de skulle få bli en variant av Garnomeras Julsjal.
Jag stickade så långt det grå garnet räckte och resultatet blev en nätt sjal som ligger perfekt över axlarna. Den invigdes i den kyliga julottans morgon då jag var kyrkvärd. Istället för två bollar gjorde jag tre tofsar.

Jag har påbörjat ett annat restgarnsprojekt också. Eller två egentligen. Ett färgexperiment och ett mönsterexperiment. Mer om det i ett annat inlägg.

Annars försöker jag komma ikapp, hitta andan och bli av med lite av den där stress- och orosklumpen jag har i magen. Stickning har visat sig vara ett toppenrecept mot olika åkommor som jag lidit av denna höst, men att sticka fram en seminarieuppgift eller plugga till en tenta och sticka samtidigt fungerar tyvärr inte. Så UFO-högen växer, men det bekymrar mig inte alls. Jag är glad så länge jag har kreativiteten i behåll. Om allt inte blir färdigt på stört gör inget. I alla fall inte när det gäller handarbete...

God fortsättning på helgen!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar