söndag 25 januari 2015

Allt kommer nog att bli bra

Utanför Institutionen för Humaniora och Teologi i Lund så finns den här textraden inlagd bland gatstenarna:
Och tänk, jag tror att det kommer bli det. Bra alltså. Efter ett års distansstudier så har jag nu avverkat min första vecka som lundastudent och det känns toppen. Lund är en fantastisk stad på alla sätt och vis och jag njuter av att befinna mig på ett sådan anrikt lärosäte. Enda smolket i glädjebägaren är att jag måste vara ifrån min familj så mycket. Det var längesedan jag njutit av en helg och familjekramar så mycket som denna. Men redan är en vecka av tjugo avklarad! Och jag har under den veckan lärt mig att hitta i centrala Eslöv och Lund, börjat begripa hur Skånetrafiken fungerar och lärt mig hitta bland LUX (institutionens) alla salar. Men inte nog med det. Jag har lärt mig det hebreiska alfabetet, dess vokaltecken och några av skrivreglerna. Jag är mäkta stolt över mig själv. Men så har jag nött och nött om kvällarna. Och förresten, vad ska jag göra alldeles ensam?
Detta nötande och tränande på gutturala ljud har lett till att jag inte handarbetat så mycket. Men jag har börjat på en mössa i alla fall ^^.
Jo, ännu en diamantmössa. Det gäller att ha mönster man kan utantill när huvudet är fullt av hebreiska bokstavsregler. Den här blir i barnstorlek, för jag hade en lite för liten virknål med mig till Eslöv (där jag är inneboende under veckorna). Om det skulle bli panik så har jag upptäckt att det finns en sybehörsaffär i Eslöv som tillhandahåller lite garner. Jag har också spanat in en jättemysig garnaffär i Lund, så orolig är jag inte.

Nu sitter jag och tillverkar ett memory med alla tecken och bokstäver. In i hjärnan ska det!

Ja, summa summarum kan man säga att vecka 1 i Lund kan sammanfattas enligt följande:
Väldigt lite handarbete och väldigt mycket bokstäver ^^. Men roligt har det varit!


Kram och välsignelse till er alla!

Petronella


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar