onsdag 7 januari 2015

En kofta till?

2015 lär bli året då jag inte kommer att tokproducera jättemånga saker. Men ser ni? Kolla projektbarometern!! Jag har bara två projekt igång just nu (om man inte räknar alla halvfärdiga broderier i min UFO-låda).
Att Bondekoftan inte är klar beror på att det saknas ett nystan. Har bara ena ärmkullen och knappkanten kvar.
Den andra koftan som ännu heter Kofta är ett eget hitte-på-mönster som jag tänkte skulle sluka lite restgarner. Jag hade 8 nystan av Drops Karisma liggande. Jag började virka på en jättefin jacka, men insåg snabbt att garnet inte skulle räcka. Jag kommer att virka den, men i ett annat garn. Så jag repade upp och började om med en annan kofta. Garnet kommer inte att räcka till en enfärgad stickad kofta heller så då blir det till att flerfärgssticka.
Tänker mig att det ska bli en 40-talsinspirerad kofta. Sen när den är klar ska jag stå och posera så där dramatiskt som kvinnorna gjorde i magasinen förr. Det ska bli en kortare modell, en kofta som passar till klänningar. Jag är nästan framme vid ärmhålen nu, men har inte bestämt hur oket ska se ut så därför ligger den och mognar medan jag tänker.

Frågan är nu, kan man sticka för många koftor? Jag tror inte det. Koftan är ju världens mest praktiska plagg. Året runt. Tjocka. Tunna. Snygga. Bekväma. Mysiga. Det finns koftor för alla tillfällen. Jag skulle vilja sticka en Siri. Jag har sett flera färdiga nu och den ser så himla fin ut.

Idag tänker jag också lite på att det är lite konstigt att inte åka till jobbet. Och imorgon kommer eleverna och jag är inte där och tar emot dem. Om någon av er elever läser detta nu så vill jag bara säga att jag tänker på er fast jag inte är där. Och tack för alla fina julgåvor/avskedspresenter jag fick innan jul! Jag blir fortfarande rörd när jag tänker på det.

Nu laddar jag för ett innehållsrikt 2015 med lite mindre stressklumpar i magen och mera gokänsla.

Kram på er och sticka lugnt!

Petronella

P.S Never underestimate the power of a woman with knitting needles. D.S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar