söndag 15 februari 2015

Att bara vara

Ibland är det skönt att göra något helt annat än att lära sig ett nytt språk och traggla starka hebreiska verb. Det kan vara väldigt befriande och skönt att få sätta händerna i en semlebulledeg
och bjuda familjen på alla hjärtansdag-semlor.
Eller spänna på sig den gamla skidorna från 1900-talet och ge sig ut i skogen
och se dotterns glädje över att hålla sig på benen i nedförsbackarna.

Eller ta på sig en egenhändigt stickad kofta, inse att den är för stor, men faktiskt lite strunta i det för att den är så mjuk och skön och har en underbar färg. 


Bondekoftan är stickad i Hjertegarns Woolcott som är 55% lammull och 45% bomull. Ja, ni förstår ju hur mjuk den är. Jag har använt stickor 3,5 (tror jag) och det gick åt nästan 10 nystan a´50 gram i storlek L (ca 1200 m.). Jag gjorde ärmarna i M. Borde ha gjort hela koftan i M, men tycker det är svårt att uppskatta storleken på koftor som inte stickas uppifrån och ner eller tvärtom. Det går ju inte prova en kofta som stickas del för del. Nej, jag gillar koftor som man kan prova efterhand. Ingen mer Bondekofta för mig, hur fin den än är. Mönstret är hämtat ur boken Älskade kofta av Birgitta Forslund.

En bra grej med koftan är att framstyckena stickas med en knappkant som man viker in och syr fast. Då slipper man en knappslå som "hänger ut sig" eller sy i knappband. Knapphålen blir också stadiga och bra. Ärmarna har inte någon resår längst ner utan även de en vikt kant.
Så den liknar nästan mer en jacka. Och det är faktiskt lite så jag använt koftan den här veckan. Den har varit som en bäddjacka, en varm kofta att ha på sig över pyamasen när man äter frukost eller när man myser ner sig med en bok på kvällen.

Idag njuter jag av att få en extra dag hemma med familjen. Åker till Skåneland först på tisdag för att åka hem igen på torsdag. På fredag ska jag nämligen gå på begravning, tyvärr. Men det är en del av livet det också. Sorgen och glädjen de vandra tillsammans...

Ha det gott i februarikylan!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar