fredag 6 mars 2015

Vad jag gör mellan varven

Halli hallå!
Det blir långt mellan gångerna, men jag tror inte många förstår hur mycket energi det tar för mig att lära in ett nytt språk (hebreiska), vara hemifrån hela veckorna och samtidigt gå i samtalsterapi. Jo, ni läste rätt. Jag har nu gjort fem av tio planerade samtalssessioner på St Lukas-stiftelsen i Lund hos en mycket duktig leg psykoterapeut. Jag hade här kunnat skriva att jag gör dem för att jag behöver det, men det är inte riktigt hela sanningen. Jag gör dem för att min utbildning till präst kräver det. Men oj, vad jag har upptäckt att jag också behöver det. Jag rekommenderar verkligen alla att någon gång ta möjligheten att göra detta. Nyttigt, men energikrävande.

Så, summan av kardemumman är att det inte blir så mycket energi över. Men därmed inte sagt att skaparlusten eller kreativiteten går på sparlåga. Ibland önskar jag att jag kunde stänga av den och kunna fokusera på rätt saker, men icke så. Jag kan se en fin kappa, klänning, mössa, ring, bok, byggnad... vad som helst så slår den till.  Härligt, men ibland dumt när man inte har tid. Då får man skriva ner och spara idéerna till tiden finns.

En idé jag haft länge är att sy om en loppad klänning jag har hemma. Jag köpte den på Majas finloppis förrförra sommaren. I söndags satte jag mig ner och började sprätta och måtta.
Jag ääälskar tyget, men klänningen var lite sliten och nött på vissa ställen och är i städrocksmodell. Kanske inte så kul, men jag kunde inte låta tyget gå mig ur händerna. Mer än så här får ni inte se just nu för det finns inte så mycket mer att visa ^^.

Ni får en annan liten sneakpeak på ett annat litet projekt jag håller på med, med betoning på litet. Det är en liten babykofta. Mönstret är Maile sweater av Nikki van De Car. Mönstret hittar ni här. Eftersom jag inte vet vad det är för kön på den kommande bebisen stickar jag i mammans favoritfärg ^^.
Garnet är det supermjuka Viking Björk i bomull/merino.

Det börjar bli vår och min gamla lila diamantvirkade mössa börjar bli lite varm och tufsig, så jag har suttit och spanat in mönster på någon vårmössa som jag kan sticka eller virka. Helst i helgen. Morgon och kväll är det fortfarande kyligt och jag avskyr att frysa om huvudet. Jag hittade den här mössan på Ravelry:
7766296378_3b28ed8021_m7766291570_6e28269ae7_m
Foliage Hat heter den och mönstret är gjort av Irina Dmitrieva. Mönstret hittar du här och bilderna har jag lånat från hennes Ravelrysida. Hon har gjort jättemånga fina mössor, men jag fastnade för den här. Är inne i en period av bladmönster just nu. Jag har ett underbart garn i baby alpacka och silke (50/50) som jag haft i min ägo länge som jag inte har hittat rätt projekt till. Nu har jag det.
Jag har aldrig ägt en grön mössa. Det ska bli ändring på det nu!

Ja, roligare än så här blev det inte denna gång. Ta hand om er så ses vi någonstans där ute i verkligheten!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar