söndag 12 april 2015

Kofta och filt

Jag har blivit moster till en liten pojke. Det är lika roligt varje gång. Det är också ett ypperligt tillfälle att surfa runt och leta efter nya mönster på små stickade kläder. Den här gången fastnade jag för ett gratismönster på Ravelry (har du inte skaffat konto där än så gör det nu) som heter Maile Sweater. När jag började visste jag inte om könet på bebisen, så jag gick på min systers favoritfärg helt enkelt och så här blev resultatet:
Garnet är det supermjuka Viking Björk, bomull/merino, färg 529. Det gick åt ca 1,5 nystan och jag stickade på stickor 3.
Knapparna är från TGR.
Jag gillar hur raglanökningen är inbakad i det fina spetsmönstret och att den stickades nerifrån och upp. Det var lite trixigt att sticka dit ärmarna snyggt för metoden var lite annorlunda. Istället för att rundsticka ärmarna så stickade man dem fram och tillbaka som vanligt och när det var dags att sticka på dem på kroppen blev det lite stumt och draget i armhålan. Men det rättade till sig efter några varv. Om jag gör om den kommer jag att rundsticka ärmarna som vanligt, eventuellt maska av några stygn under armhålan och sy ihop med madrasstygn efteråt.
Trots att jag stickade minsta storleken så kommer koftan att vara alldeles för stor. Han var inte så stor när han kom lille F, men den blir nog bra att ha framöver när han växt till sig lite.

Under koftan ligger en filt som jag också stickat till honom i ett bubbligt blandgarn. Den är också supermjuk och gosig. Garnet är Alize Funny och består av akryl, ull och polyester. Lätt att tvätta med andra ord. Den stickade jag på stickor 6 i vanlig slätstickning förutom de fem kantmaskorna som är rätstickade, och jag tror att det gick åt 5 nystan. Den är lite större än en barnvagnsfilt.

Nu ska jag bara ta mig till Kristianstad och överlämna det lilla kitet.

Längtar efter att få se det lilla underverket.

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar