måndag 6 april 2015

Pås(k)väskan Nella

Så har ännu en påskhelg, då ljuset vann över mörkret, dragit förbi. En påsk kantad av skogsluft, familj, mat, godis, gudstjänster, stickning, lite studier och lite sömnad. Jodå, det har sytts ännu en väska... Kan inte få nog av dessa cottolinlöparväskor som kan varieras i det oändliga.
Jag kallar den här väskan för Nella för den är så mycket jag. En hemvävd och blommig sida...
.. och en lite tuffare sida ^^.

Den här gången har jag också slaktat ett par gamla jeans och ett halvfärdigt broderi som jag ärvt och inte vet vad det ska bli eftersom mönster saknas. Men jag har inte velat kasta de fina blommorna.
Först hade jag tänkt använda en bakficka som väskficka, men upptäckte att den var rätt sliten när jag sprättat bort den. Men tyget som satt bakom var helt oblekt och fräscht. Dessutom syntes det precis var fickan suttit så det var bara att klippa en bit utanför, sicksacka, pressa in en vikning, nåla fast och sy. 
Linningen på jeansen blev handtag.
Jag har sparat knapp och knapphål och satt dit en ny knapp på ena sidan av väskan (bild 1) och gjort ett knapphål på andra sidan (bild 2). På så vis kan man om man vill förlänga handtaget om man vill bära väskan över axeln. Bara att knäppa ihop "linningen"/handtagen igen.
Och skulle man känna att man vill skydda innehållet lite extra från klåfingrar så har jag trätt ett skosnöre genom en kanal längst upp och fäst med en återanvänd snörstopp. Bara att dra till!
Om man frånser att jag en gång för länge sedan köpt jeansen så har väskan kostat mig några meter sytråd och lite tid. Den kan ju i och för sig vara dyrbar, men om man har roligt under tiden kan det vara värt det.

Hoppas att ni också haft en skön påskhelg med lagom många måsten och lite tid till eftertanke.

Petronella

P.S Jag har en liten liten kofta på blockning just nu. Jag har nämligen blivit moster till ett litet gossebarn i natt. Mer om koftan i ett annat inlägg... D.S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar