fredag 22 maj 2015

Berest spetssjal

För några dagar sedan kom jag hem från en fem dagar lång resa. Jag har varit med blivande kyrkoarbetare i Växjö stift på en tur i Luthers fotspår; Wittenberg, Torgau, Leipzig, Weimar, Buchenwald och Hamburg. En helt fantastisk resa med många starka upplevelser. Jag har skrattat, förundrats, gråtit, bett, sjungit, upplevt, lärt mig massor med nya saker, ätit god mat och mått gott och mycket mer. Jag känner mig lyckligt lottad över förmånen att vara antagen som prästkandidat i Växjö Stift. De tar hand om oss blivande kyrkoarbetare med omsorg, tanke och omtanke. Jag tror att vi kommer vara väl rustade när vi är klara.

Här är jag och Martin i lobbyn på Luther Hotel i Wittenberg.

Jag ska inte göra någon reseskildring eller i detalj berätta om resan här, men ni som känner mig vet att jag inte åker särskilt långt utan handarbete. Den här gången hade jag två stickningar med mig. De tog nästan större plats än min övriga packning, men det var det värt. Det var nämligen en hel del tid i buss som avverkades och även om vi hade utbildningspass i bussen så hann jag sticka en hel del. Faktiskt så pass mycket att en sjal blev klar.
En tuggummirosa spetssjal i bomull som jag ska ge till en mycket snäll och omtänksam människa. Den är stickad på stickor 3 och mönstret är precis som den förra spetssjalen från en Allers jag inte vet numret på.
Nu är den tvättad och blockad. Den är lång och generös. Och färgglad.

Som tur var hade jag ju en stickning till med mig. Koftan Siri växte också en bit under sista resdagen. Bakom mig stod Örjan och skapade på sitt vis. Han målade en jättefin tavla med lutherrosen på.


Och apropå lutherrosen. Den får jag nog ta och göra ett mönster av...

Ha det gott och lev väl i majsolen när den dyker upp!

Petronella


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar